Késik vagy törölték a repülőjáratod? Mutatjuk, mikor jár kártérítés, ellátás

Diósi Szilvia
Egyre gyakrabban számolunk be fennakadásokról a légi közlekedésben. Az európai repterek jelentős része munkaerőhiánnyal küzd, ami miatt késésekre, sőt járattörlésekre is számítani lehet - főleg a megnövekedett forgalomban. Ilyen esetekre összegyűjtöttük a tudnivalókat a légi utasok jogairól, a kártérítés menetéről.

Az európai repülőtereken hetek óta fennakadások vannak, legtöbbször a munkaerőhiány, valamint a dolgozók sztrájkja miatt, akik magasabb bért és jobb munkakörülményeket akarnak kiharcolni maguknak. Például Spanyolországban is sztrájkolt a személyzet, ami 15 járat törlését és 175 késését okozta. Németországban hasonló a helyzet, nincs elég ember, külföldi munkaerővel töltenék fel a nyitott pozíciókat. A közeljövőben pedig nem úgy tűnik, hogy javulni fog a helyzet, mivel ha találnának is elegendő munkavállalót, a képzésük heteket venne igénybe.

Az ember gépének késése, pláne a járattörlés rengeteg átszervezéssel, aggodalommal és akár plusz költségekkel járhat. Sok utas nincs vele tisztában, hogy ilyenkor milyen ellátásra, visszatérítésre tarthat igényt, nekik is segítünk a legfontosabb tanácsokkal.

Ha késik a géped

Az Európai Unióban hatályos 261/2004/EK rendelet alapján, 2 órás vagy annál többkésés esetén a légitársaságnak kötelessége ellátást biztosítani az utasok számára, sőt ha a késésért ők a felelősek, kártérítés is követelhető rajtuk.

Ebben az esetben hivatalosan étel és ital biztosítására, telefonköltség megtérítésére, és indokolt esetben szállodai elhelyezésre vagy a repülőtér és a lakóhely közötti utazási költség megtérítésére kötelezhető az adott légitársaság.

Pénzbeli kártérítés pedig 3 órát meghaladó járatkésés esetén kérhető, ami az út hosszától függően 250-600 euró.

Várakozó utas
Forrás: Getty Images

Ha törlik a járatod

A rosszabbik eset, amikor törlik a gépünket. Ha nem tudsz a terveid szerint elutazni, akkor jogod van két lehetőség közül választani. Kérheted, hogy a légitársaság más módon juttasson el az úti célodra, az eredetihez hasonló útvonalon. Vagy vissza kell térítenie a jegy árát, és ha szükséges, díjmentesen vissza kell juttatnia arra a repülőtérre, ahol az utazásod kezdődött.

Mindkét esetben kérhetsz a földi kiszolgáló személyzettől étkezési kupont 3 óránként. Amennyiben nem kapsz, akkor a repülőtéren megvásárolt enni- és innivaló után kapott blokkot vagy számlát tedd el. A kialakult joggyakorlat szerint a behajtható kártalanítás 15 euró/utas 3 óránként.

Fontos, hogy minden, a késéssel összefüggő költségedről kérj számlát.

Őrizd meg a beszállókártyád, ha azt vissza akarják venni, mindenképpen készíts róla fényképet és kérj átvételi elismervényt is.

Jó, ha igényelsz a késésről igazolást (delay confirmation), e-mailen vagy személyesen.

Ahogy írtuk, járattörlés esetén is fennáll a kártérítés lehetősége, ami szintén 250-600 euró lehet. Akad azonban néhány eset, amikor nem köteles fizetni neked a légitársaság, ilyen a rossz időjárás, a baleset, a madárral ütközés, vagy egy sztrájk miatt bekövetkezett kiesés. Akkor sem kell fizetniük, ha két héttel az indulás előtt értesítettek, vagy ha hasonló időpontra felajánlottak egy másik járatot.

A rendkívüli körülmények esetén is fel kell ajánlania a légitársaságnak, hogy visszautalja a jegyed árát, de kérheted azt is, hogy a légitársaság más járattal a lehető leghamarabb eljuttasson úti célodra.

A kártérítés lehetősége ugyanúgy vonatkozik a fapados járatokra, mint a hagyományos légtársaságokra.

Óráját néző utas.
Forrás: Getty Images

EU-s formanyomtatványra lesz szükséged

A légitársaságok nem reklámozzák, pedig, ha Európán belül utazunk, akkor jár a kártérítés – az említett eseteket leszámítva. Mivel az indulás és az érkezés helyszíne is számít, a Európán kívüli légitársaságok is kötelesek fizetni, még akkor is, ha az úti célod nem európai, de innen indultál (vagy fordítva, ide érkeztél).

Ezeket a kártérítéseket magunk is megigényelhetjük,

az Európai Uniónak megvan erre a megfelelő nyomtatványa, de légitársaság honlapján is kitöltheted a panasztételi űrlapot. Egy, a problémára specializálódott vállalkozás is segíthet végig vinni a bonyolult kártérítési folyamatot, amiben sokszor játszanak az időhúzásra a légitársaságok. Sok cég sikerdíjas, így csak akkor veszik le a szolgáltatás díjat, ha sikerül megnyerniük neked az összeget. Így ugyan kevesebb pénzhez jutsz, viszont a teljes procedúrát átvállalják tőled, amivel sok fejfájástól szabadítanak meg.

Egy adott országra szóló részletesebb információkat a tagállamok megfelelő szervezeteitől tudhatsz meg, amit ebben a listában találsz. Nekik érdemes írnod akkor is, ha nem kapsz választ a kérésedre, vagy nem vagy vele elégedett. Azt a nemzeti szervezetet keresd fel, ahol a probléma felmerült, vagy amelyik ország légitársaságáról van szó. 

Ha maradt még kérdésed, böngészd át az Európai Unió légi utasainak jogaival foglalkozó hivatalos oldalt. 

Források: Airportal, Europa.eu