Megvan Európa legrosszabb reptere - kijött a legjobb és legrosszabb repülőterek friss listája
Nyáron Európa-szerte milliók indulnak útnak, így nem árt, ha tudjuk, hol számíthatunk a legsimább utazásra – és hol készülhetünk fel hosszas sorban állásra vagy késésekre.

A lista kizárólag olyan repülőtereket tartalmaz, ahol jelentős a nemzetközi forgalom, és a vizsgált időszak 2024. június 1. és 2025. május 31. közé esik. Úgy tűnik, a skandináv repterek teljesítettek a legjobban, Franciaország és az Egyesült Királyság pedig ismét lemaradtak – írja az Euronews.
Meglepő eredmények születtek
Míg a nagyobb csomópontok, például a párizsi Charles de Gaulle vagy a londoni Gatwick repülőtér gyenge eredményt értek el, több kisebb európai reptér meglepően jól teljesített, különösen megbízhatóság és ügyfélközpontúság terén.
Ezek a repterek lettek dobogósok
A lista élére a dél-afrikai Fokváros nemzetközi reptere került, amely 8,6-os pontszámot kapott a pontosságra, és 8,7-et az utasvélemények alapján – ezzel megelőzve a világ 250 legforgalmasabb repülőterét, 68 különböző országból. Európán belül a norvégiai Bergen Flesland végzett az élen, világszinten a 9. helyet szerezte meg, és a kontinensen a legpontosabb reptérnek bizonyult.
Szintén előkelő helyezést ért el a spanyolországi Bilbao reptere (16. helyezés), a norvégiai Bodø repülőtér (23. hely), az oszlói Gardermoen (28. hely), valamint az izlandi Reykjavik Keflavík repülőtér (30. hely).
Bár az Luxemburgi repülőtér összesítésben csupán a 130. helyen végzett, 9,0-es utasvélemény-pontszámával toronymagasan vezetett ezen a téren az európai repterek között.
Az amszterdami Schiphol a gasztronómia és az italválaszték kategóriájában remekelt: 8,3-as értékeléssel a legjobbnak bizonyult Európában (összesített helyezés: 111.).
Kik a sereghajtók?
Franciaország teljesítménye ismét alulmaradt: a legjobb eredményt elérő Toulouse-Blagnac repülőtér csak a 101. helyre került a világrangsorban. Ennek ellenére helyi viszonylatban második éve a legjobbnak számít, elsősorban pontosság és utaselégedettség terén, bár az éttermek és üzletek kínálata nem szerepelt annyira jól.
A párizsi Charles de Gaulle repülőtér a 181. helyen zárt, minden szempontból gyengén szerepelt, különösen a gyakori késések és az alacsony utasértékelések miatt. A londoni Gatwick még rosszabbul teljesített, a 235. helyen végzett – gyenge pontszámokat kapott szinte minden területen.
Európa legrosszabb repülőtere azonban a görög Rodosz Diagoras lett: mindössze 6,05-ös összpontszámmal és 5,8-as pontossági értékeléssel a 249. helyre került,
épp a világ legrosszabb reptere, a tunéziai Tunis Carthage előtt.
Hogyan készült a rangsor?
Az AirHelp értékelési módszertanában a pontosság 60%-ban számít bele a végeredménybe. Ide tartozik például, hogy a járatok milyen gyakran indulnak vagy érkeznek a menetrend szerinti időponthoz képest legfeljebb 15 perces eltéréssel. A rodoszi repülőtér 5,8-as értéke például azt jelenti, hogy a járatok csupán 58%-a indult időben.
A fennmaradó 40%-ot az utasvélemények osztják meg, amelyek a személyzet hozzáállására, a tisztaságra, az általános élményre, valamint a szolgáltatásokra – például éttermekre és üzletekre – vonatkoznak.
Az adatokat több forrásból gyűjtötték be, köztük állami statisztikai hivatalok, repülőterek, járatkövető szolgáltatók és történeti adatbázisok felhasználásával. Az utasvéleményeket több, mint 58 ország több, mint 13 500 egyedi értékeléséből vonták le.
Bár a késések és járattörlések sokszor nem kizárólag a reptéren múlnak, a legjobban teljesítő repülőterek jellemzően azok, amelyek hatékony működést párosítanak figyelmes ügyfélkiszolgálással és világos kommunikációval. Az AirHelp adatai alapján azok az utasok, akik a lehető legkevesebb stresszel szeretnék átvészelni a nyári utazásaikat, jobban járhatnak, ha a kisebb reptereket választják – itt sokkal nagyobb eséllyel lesz zökkenőmentes az indulás, mint Európa legnagyobb légiközlekedési csomópontjaiban.
