Belföld 2020. április 18.

95 százalékkal esett a repülőjegy foglalás, folyamatosak a lemondások

Fatima Belföld 2020. április 18.
A koronavírus-járvány világszerte drasztikus hatást gyakorol a légiközlekedési szektor szereplőire, így például a repülőjegy foglaló oldalak is nehéz időszakon mennek keresztül.

Lezárt határok, törölt járatok, lemondott és áttett foglalások – így lehetne a leginkább jellemezni a légiközlekedés mostani helyzetét. Meddig tarthat ez a krízis és hogyan befolyásolja a repjegyárakat a jövőre nézve? Milyen lehetőségei vannak az utasnak, aki lemondaná vagy módosítaná utazást? Miben tudnak segíteni a repjegykereső oldalak?

A repjegy.hu-t üzemeltető Weco-Travel Kft. online üzletágvezetőjével, Holczinger Zoltánnal beszélgettünk a jelen helyzetről, aki többek közt arra a kérdésre is megadta a választ, hogyan alakulhatnak a repülőjegyek árai a jövőben.

Holczinger Zoltán / Fotó: repjegy.hu

Az emberek manapság nem nagyon tudnak és nem is akarnak utazni a koronavírus miatt. Mikortól kezdtétek érzékelni a járvány foglalásokra gyakorolt negatív hatását?

H.Z.: Január végén, amikor Kínában egyre terjedt a vírus, már akkor elkezdtük érezni a kedvezőtlen hatást, azonban február utolsó hetében mutatkozott meg ez igazán a számadatokban. Akkor 50 százalékos visszaesést tapasztaltunk, ami napjainkra gyakorlatilag 95 százalékos lett. Igaz, a forgalmunk nagyon leesett, bőven akad tennivaló: az ügyfélszolgálatunkon feszített tempóban dolgoznak a kollégák. Folyamatosan azon munkálkodnak, hogy áttegyék a foglalásokat egy későbbi időpontra vagy elintézzék a visszatérítést.

Az utasok inkább visszatérítést kérnek vagy módosítják a foglalást?

H.Z.: Már lefoglalt utak esetén a lemondások a gyakoribbak. Hiszen mi a legfőbb motiváció? Az, hogy világot lásson az ember, ám nem lehet tudni, hogy a járványhelyzetnek mikor lesz vége, így a legtöbb esetben a pénzbeli visszatérítést kezdeményezik.

A légitársaságok szabályai megkötik a kezünket: az ő iránymutatásaikat kell követnünk, hogy mi alapján lehet visszatéríteni, módosítani a repjegyet. 

Van egy másik csoport – nagyjából az ügyfelek 10 százaléka -, akik utalványra kérik a visszatérítést, így ők ezt egy évig szabadon felhasználhatják. Persze a légitársaságok az átfoglalást szorgalmazzák, azonban ahány cég, annyi szabályozás. Nemrég volt egy időszak, amikor naponta módosították az átfoglalási lehetőségeket.

Miben tudtok a vevők segítségére lenni? 

H.Z.: A mi feladatunk, hogy a légitársaság felé intézzük a lemondást és kiálljunk amellett, hogy az ügyfél kérésének megfelelően járjanak el. Tehát az ügyintézésben, kapcsolattartásban tudunk segíteni, amire nagy szükség van, ugyanis vannak olyan légitársaságok, akiket nagyon nehéz elérni – még nekünk is több csatornán kell keresnünk őket, mire válaszolnak.

Mi mindenekelőtt a vásárlók érdekeit képviseljük, így az a célunk, hogy minden ügyet a lehető legrövidebb időn belül úgy zárjanak le, hogy az az utas elvárásainak a legkedvezőbb legyen!

Ahogy lezárták a határokat, azonnal létrehoztunk egy űrlapot a weboldalon, ezzel a kapcsolattartás egyszerűsítése és felgyorsítása volt a célunk. A vásárlók fel tudják tölteni az adataikat és az utazással kapcsolatos információkat – ebből felállítunk egy sorrendet. Azokkal az ügyfelekkel foglalkozunk elsődlegesen, akik a közeljövőben utaznának, aztán elintézzük a többit – összességében 48-72 órán belül minden megkeresésre reagálunk. Emellett úgy tudjuk segíteni őket, hogy a weboldalon, közösségi oldalakon informáljuk őket a legújabb fejleményekről. A gördülékeny munka érdekében bővítettük a csapatunkat, emellett én és más – például marketinges – munkatársak is beszálltunk a levelek megválaszolásába. A hatfős ügyfélszolgálatot volt, hogy tizenhárman láttuk el. 

Fotó: Getty Images

Korábban említetted az utalványokat. Milyen lehetőségei vannak a voucher tulajdonosának a vírushelyzetben?

H.Z.: Azokat az utalványokat, amik márciusban, áprilisban lejártak volna, automatikusan meghosszabbítottuk fél évvel. Már a koronavírus előtt is több megkeresés érkezett, hogy megfeledkeztek az utalványról, lejárt, így nem tudták felhasználni, ilyenkor mit lehet tenni. Ezeket a kéréseket eddig rugalmasan kezeltük, de a jövőben szeretnénk automatizálni. Májusban bevezetjük az új szolgáltatásunkat, miszerint felár ellenében – ami az utalvány értékének 10 százaléka – ki lehet tolni fél évvel a lejárati dátumot.

Egy utalvány tökéletes választás, hiszen hosszú ideig érvényes, be lehet váltani akár egy jövő évi utazásra is és nagyobb rugalmassággal lehet vele tervezni, így ez egy jó lehetőség ilyen bizonytalan időkben is!

Vannak egyéb újítások, amiket szeretnétek még a közeljövőben megvalósítani?

H.Z.: Elég produktív ez az év: márciusban megújult a weboldal dizájnja, de hamarosan több funkciót is átdolgozunk, például szeretnénk ülőhelyfoglalást.

A leállást arra fordítjuk, hogy a foglalási rendszerünk nagyobb javításait, fejlesztéseit elvégezzük és a munkatársainknak belső képzéseket szervezzünk, ezzel javítva a szolgáltatásainkat.

Ezenkívül több légitársaság is megkeresett minket, hogyan tudnánk segíteni az ő eladásaik felpörgetését, így különböző marketingtevékenységbe kezdünk velük. Inspirálni szeretnénk az utasokat – azt hiszem, erre nagy szükség lesz. Különböző ajánlásokat, desztinációkat fogunk végigvenni, mennyiből, hova lehet utazni. Ezeket mindenképpen meg szeretnénk valósítani.

Igaz, amit rebesgetnek? Tényleg olcsóbb repjegyekre lehet számítani?

H.Z.: Lesz egy rövid időszak, amikor jó áron lehet majd kifogni repjegyeket, hiszen a légitársaságok szeretnék megtölteni a gépeket – egyébként már elkezdték ösztönözni az utasokat az átfoglalásokra, hogy ne veszítsék el őket. Mindenféleképpen számítok egyfajta mérséklődésre, de ez rövidtávú hatás, maximum egy-két hónapot adok neki. Nap mint nap arról lehet olvasni, hogy hány légitársaság vonja ki a gépeit, hány járat szűnik meg. A járvány vége után kevés lesz a kínálat, viszont annál magasabb a kereslet, ami magával fogja hozni a magas repjegyárakat – ez egyfajta normalizálódása lesz a piacnak.

Mikor következhet ez be?

H.Z.: Az egy dolog, hogy a határok megnyitása mikor történik meg. Ami fontosabb, hogy az emberek mikor nyerik vissza az utazáshoz a kedvüket. Az első időkben nagyfokú bizalmatlanság, szorongás lesz az utazni vágyók körében, hogy az adott helyen milyen egészségügyi ellátásra számíthatnak. Szerintem a normál állapotra való ráállás szeptemberben lehet, addigra remélhetőleg sokaknak megjön a kedve a kiránduláshoz, de persze az is lehet, hogy idén inkább senki sem utazik sehova.

Keresés az oldalon