Belföld 2020. október 22.

Új vonatjáratok indulnak a főváros és Észak-Magyarország között

Fatima Belföld 2020. október 22.
Szeptember végétől több, főként nyugat-dunántúli városokat és a Dél-Balatont érintő vonalon új menetrend és olcsóbb tarifa lépett életbe, október 25-től pedig Észak-Magyarországot, továbbá az Észak-Alföldet érintő utasbarát és sűrűbb menetrendet vezet be a MÁV-START.

A hatvani és a debreceni fővonalak felújítása jelentős menetrendi fejlesztéseket tesz lehetővé, melynek előnyeit Eger és Sátoraljaújhely térségében, valamint Püspökladány és Debrecen között is érezhetik a vasúti közlekedést választók. Eger és Budapest között óránként indulnak interrégiós járatok modern, alacsonypadlós FLIRT motorvonatokkal, melyekre gyorsvonati pótjegyet sem kell váltani. Ezáltal Eger és a főváros között történő utazás esetében átlagosan mintegy tíz százalékkal csökken a jegyár, a sátoraljaújhelyi vonatok esetében 410 forint marad az utasok zsebében. Ezen a szakaszon a 65 éven felüliek és a 6 év alatti gyerekek pedig ingyen utazhatnak.

MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

Sátoraljaújhely és Budapest között napi egy új, közvetlen InterCity vonatpár közlekedik – csaknem egy órával csökkentve a jelenlegi leggyorsabb menetidőt. A Püspökladány és Debrecen között sűrűbben, 15, illetve 30 percenként indulnak a vonatok a reggeli csúcsidőben.

Óránként interrégiós közlekedés Eger és Budapest között

Október 25-től új menetrendi struktúra első lépcsőjét vezeti be a vasúttársaság a Budapest–Hatvan–Füzesabony–Eger vonalon. A fejlesztés eredményeképpen Eger és térsége gyakrabban és kedvezőbb áron lesz elérhető. Az intézkedéssel nő a vasút gerinchálózati szerepe, a következő lépcsőben pedig megtörténik az autóbusz-közlekedés vasúthoz csatlakozó, ráhordó menetrendjeinek kialakítása is.

  • Október 25-től a Budapest–Füzesabony–Eger vonalon 5 és 20 óra között óránként közlekednek InterRégió vonatok korszerű, alacsonypadlós, légkondicionált FLIRT motorvonatokkal az eddigi kétóránként közlekedő sebesvonatok helyett.
  • Az óránként közlekedő InterRégió vonatok bevezetésével megszűnnek a Füzesabony–Eger közötti, munkanapi személyvonatok.
  • Az 1:48 perces menetidejű vonatokra átlagosan közel 10 százalékkal csökken a menetdíj, mert az InterRégió vonatok a korábbi sebesvonatokkal ellentétben gyorsvonati pótjegy nélkül vehetők igénybe. Egy Budapest – Eger utazásnál utanként 205 forintos a megtakarítás, ami a teljes árú menetjegyeknél 7,5, az 50 százalékos menetjegyeknél 14 százalékos árcsökkenést jelent másodosztályon utazva. A 65 éven felüliek és a 6 év alatti gyermekek pedig díjmentesen utazhatnak.
  • A módosítás révén óránkénti közvetlen vasúti eljutás valósul meg Eger és Budapest, Hatvan, illetve Gödöllő között.
  • A Budapest–Eger viszonylatban növekszik a vasút szerepe és versenyképessége a közúti közlekedéssel szemben, ezért még többen választják a vasúti utazást.

Sátoraljaújhely térségét érintő változások

A Budapest–Eger viszonylatú InterRégió vonatok beindulásával változik a Budapest–Miskolc–Sátoraljaújhely között a vonatok közlekedési rendje. A jelenlegi sebesvonatok megszűnnek, helyüket a Füzesabony–Sátoraljaújhely közötti személyvonatok és az egri InterRégió vonatok veszik át. A közvetlen fővárosi kapcsolat érdekében napi egy új IC vonatpárt indítanak, 3:06 illetve 3:10 menetidővel, amely csaknem egy órával kevesebb mint a jelenlegi legyorsabb, 4 óra 4 perces eljutás. A Budapest–Sátoraljaújhely IC közlekedés további fejlesztése a decemberi menetrendváltástól fog megvalósulni – közölte a MÁV Zrt.

 

A Budapest és Sátoraljaújhely közötti közvetlen sebesvonatok megszűnnek.

  • Azonos eljutási idővel, füzesabonyi átszállással – Sátoraljaújhely felé jellemzően közös peronon – a vasúttársaság továbbra is biztosítja az eljutást a megszokott időpontokban, változatlan menetidővel, immár felármentesen.
  • A fővárosból Sátoraljaújhelyre utazva utazásonként így 410 forint megtakarítás érhető el, ami a teljes árú menetjegyeknél 8,5, az 50 százalékos menetjegyeknél közel 16 százalékos árcsökkenést jelent az utasoknak. Az InterCity-kre továbbra is meg kell váltani a pót- és helyjegyet, a megtakarítás az eddigi gyorsvonatok helyett közlekedő vonatokra és másodosztályra vonatkozik.
  • A közvetlen Budapest és Sátoraljaújhely közötti eljutás megtartása érdekében új InterCity vonatpár indul – Budapestről 17:30-kor Füzér-Tokaj ICSátoraljaújhelyről 5:20-kor indul Füzér IC elnevezéssel.
  • A miskolci és a szerencsi InterCity vonatokról, illetve vonatokra átszállással változatlan formában elérhető marad a térség.
  • A sátoraljaújhelyi közvetlen IC-k beindítása miatt a Tokaj IC Nyíregyházáról Debrecen felé 10 perccel hosszabb menetidővel közlekedik.
  • A Nyíregyházáról 5:26-kor induló Avas IC megszűnik, helyette Nyíregyháza és Szerencs között személyvonat indul, Szerencstől pedig az új Füzér IC pótolja Budapest felé. Az Avas IC helyett induló személyvonat megáll Rakamaz állomáson is, ahonnan így javul a Miskolc és Budapest felé az eljutás. Szerencsen közös peronos átszállással biztosítják a Nyíregyháza, illetve Tokaj felől tovább utazóknak az eljutást Miskolc és Budapest felé.

Debrecen és Nyíregyháza térségét érintő változások

Püspökladány–Debrecen vonalszakaszon reggeli csúcsidőben sűrűbb, ütemes közlekedést vezet be a MÁV-START.  A Budapest és Záhony között közlekedő személy- és sebesvonatok, valamint a Cegléd és Záhony közötti személyvonatok többségéről át kell szállni Nyíregyházán, így a vonatok hosszas várakozását szüntetik meg. Ezzel párhuzamosan a Püspökladány–Záhony szakaszon több vonat nem csak a tanítási időszakban, hanem minden munkanap közlekedik. A Budapest–Cegléd–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza vasútvonalon ezek az intézkedések az első lépcsőjét jelentik a versenyképesebb vasúti közlekedés kialakításának.

  • Püspökladány felől Debrecenbe 4:51 és 6:51 között ütemesen 30 percenként, 6:51 és 7:36 között 15 percenként érkeznek vonatok. Debrecenből Nyíregyháza felé is kisebb módosítások lesznek a reggeli csúcsidőben.
  • A Budapest és Záhony személy- és sebesvonatokról, valamint a Ceglédi és Záhony közötti személyvonatokról át kell szállni Nyíregyházán – kivéve a hét első tanítási napját megelőző napokon közlekedő S6225 és S6213-es (Záhonyból 13:03-kor, illetve 15:03-kor induló) sebesvonatokat, valamint a 6244-es és 6216-os számú (Ceglédről 12:24-kor, illetve 14:24-kor induló) vonatokat. Így megszűnik a vonatok hosszabb nyíregyházi tartózkodása, az eljutás a megszokott időpontokban nyíregyházi átszállással biztosított.
  • A vonalon csak tanítási időszakban közlekedő vonatok egy kivétellel október 25-től minden munkanap közlekednek, pár perces nyíregyházi tartózkodással Püspökladány–Debrecen–Záhony, illetve Debrecen–Záhony  viszonylatban. A hivatásforgalmi időszakban új vonatokat vezet be a MÁV-START munkanapokon Püspökladány és Záhony között. Ezáltal munkanapokon – jellemzően a délutáni időszakban – továbbra is biztosítják az átszállásmentes (Püspökladány–) Debrecen–Záhony közötti eljutást a személyvonatokkal.
  • A kisújszállási csatlakozás megőrzése érdekében a Kál-Kápolna–Kisújszállás vasútvonalon a reggeli időszakban négy vonat (a 36510-es, 36512-es, 36529-es és 36517-es számú) két perccel korábban közlekedik.
  • A debreceni fővonalon végzett felújítás következő ütemében (október 25-től december 12-ig) továbbra is vágányzári menetrend érvényes. A vonatok az alapmenetrendtől néhány perces eltéréssel közlekednek. Ezenkívül a Nyugati pályaudvar tetőfelújítása miatt Nyugati helyett jelenleg Zuglóig közlekedő  vagy onnan induló vonatok végállomása továbbra is Zugló marad a december 13-i menetrendváltásig.

Keresés az oldalon