Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) biztonsági figyelmeztetést adott ki az amerikai légitársaságoknak: arra hívják fel benne a figyelmet, hogy a lítium-ion akkumulátorok egyre nagyobb veszélyt jelentenek az utastérben, számol be az Independent.
Megállíthatatlan láncreakció
“Az utasok feje fölötti poggyásztartókban és/vagy a kézipoggyászokban tárolt lítium-akkumulátorok általában nem láthatók, nehezen hozzáférhetők, illetve az utasok és a személyzet tagjai nem tudják őket egyszerűen ellenőrizni” – áll a figyelmeztetésben. “Emiatt az esetleges termikus kifutás észlelése és a tűzoltási intézkedések késedelmet szenvedhetnek a repülés során, ami növeli a biztonsági kockázatot.”

A termikus kifutás (thermal runaway) a lítium-ion akkumulátorok egyik legveszélyesebb hibajelensége: ilyenkor az akkumulátor belsejében hőtermelő folyamat indul be, amely önfenntartóvá és kontrollálhatatlanná válik. Ez általában mechanikai sérülés, túlmelegedés, túltöltés vagy belső rövidzárlat következtében alakul ki.
A felszabaduló hő további kémiai reakciókat indít el, amelyek még több hőt termelnek, így láncreakció alakul ki.
Ennek eredményeként az akkumulátor gyorsan felhevülhet, kigyulladhat vagy akár fel is robbanhat. A modern akkumulátorokban számos védelmi rendszer – például hőérzékelők, áramkorlátozók és szigetelő rétegek – akadályozza a termikus kifutás bekövetkezését, ugyanakkor ezek sem nyújtanak teljes védelmet.
“A poroltó készülékek használata rövid ideig elnyomhatja a nyílt lángokat, azonban nem állítja meg a hőfutás folyamatát” – folytatta az FAA. “Az elsődleges intézkedés az akkumulátor hűtése és a lángok eloltása nagy mennyiségű vízzel.”
A figyelmeztetést 50 olyan eset előzte meg idén, melynek során lítium-ion akkumulátorok füstöltek, meggyulladtak vagy felforrósodtak a fedélzeten.
Ezek közül több esetben is kényszerültek megváltoztatni a repülés irányát, illetve személyi sérülés is történt. Az egyik esetben az American Airlines Dallasból Madridba tartó járatán túlmelegedett egy mobiltelefon, ami károsította a repülőgép padlóját és megsebesített egy utast. Egy másik esetben egy laptop kezdett füstölni egy Chicagóból Portlandbe tartó járaton – emiatt a járat kényszerleszállást hajtott végre a wyomingi Casperben.
Az FAA azt javasolja a légitársaságoknak, hogy erősítsék meg biztonsági stratégiáikat. Ezek közé tartozik az utasok és a személyzet megfelelő tájékoztatása a lítiumakkumulátorok kockázatairól, a tűzoltási eljárások javítása, valamint további képzés a vészhelyzetek kezelésére. A figyelmeztetésen túl az FAA végrehajtási intézkedéseket is kezdeményezett: az ügynökség
60 000 dolláros polgári bírságot kért az LG Energy Solution ellen, amiért 2024 januárjában be nem jelentett és nem megfelelően csomagolt lítium-akkumulátorokat szállított Szöulból Los Angelesbe,
amelyek a FedEx létesítményében kigyulladtak.
A Southwest Airlines az egyetlen nagy amerikai légitársaság, amely jelenleg is arra kötelezi az utasokat, hogy a repülés során a hordozható töltőket használat közben látható helyen tartsák. Tartalék lítium-akkumulátorok általában nem szállíthatók feladott poggyászban.
Európában is aggódnak miatta
Nemcsak az amerikai hatóságokat aggasztja az akkumulátorok okozta veszély: az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) szintén részletes iránymutatásokat adott ki a hordozható akkumulátorok repülőjáratokon történő szállítására vonatkozóan. Az EASA előírja, hogy
a lítium akkumulátorokat – beleértve a hordozható töltőkben lévő akkumulátorokat is – kizárólag kézipoggyászban szabad szállítani, feladott poggyászban soha.
A szabályozás szerint emellett külön-külön kell őket szállítani a rövidzárlatok elkerülése érdekében, a repülőgép fedélzetén tilos őket újratölteni, és személyenként legfeljebb két tartalék akkumulátort vihetünk magunkkal a fedélzetre.

