Rejtett költségek a fapados járatokon: ezek az európai légitársaságok kérnek a legtöbbet pluszban
Egyre több utas panaszkodik arra, hogy a légitársaságoknál az „opcionálisnak” nevezett szolgáltatások valójában szinte kötelezővé váltak – derül ki a Tradingpedia pénzügyi oldal friss elemzéséből, amely az európai légitársaságok rejtett költségeit vizsgálta – írja az Euronews.

Nemrég fogyasztóvédelmi szervezetek közösen kérték az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja ki a kézipoggyászért felszámolt díjakat, mivel ezek gyakran nem szerepelnek egyértelműen a jegyvásárlás elején, így az utasok nehezebben tudnak összehasonlítani ajánlatokat és tudatos döntést hozni.
Más extra költség is akad
A kézipoggyász díja csak a jéghegy csúcsa. Az olyan extra költségek, mint az ülésválasztás, névváltoztatási díj vagy az online check-in, a foglalási folyamat során ugyan megjelennek, de a hirdetésekben, jegyár-promóciókban ritkán tüntetik fel őket. Így az utasok sokszor csak a vásárlás végén szembesülnek a valódi összeggel.
A Tradingpedia összehasonlítása szerint a Wizz Air vezeti a rangsort a pluszdíjak terén, összesen 245 eurót kérhet el az utasoktól egyetlen útra.
Ebbe beletartozik például 100 euró a feladott poggyászért, 10 euró az online foglalásért, és 21,50 euró a reptéri vagy online bejelentkezésért – igaz, a kézipoggyászért nem számol fel külön díjat.
A második helyen a Ryanair végzett 234 eurónyi extra díjjal, és ők 25 eurót kérnek el a kézipoggyászért is. Az EasyJet a harmadik legdrágább (213 euró), míg a Vueling 179 eurós pluszdíjával a negyedik lett. A Vuelingnél különösen magas a feladott poggyász díja, 85 euró.
A British Airways viszont a legkevesebb extra díjat számolja fel, mindössze 75 eurót. Utána a Norwegian jön 84 euróval, míg a Jet2 átlagosan 107 eurót kér el különböző szolgáltatásokért.
Vannak költségek, amelyeket el lehet kerülni (például az ülésválasztás díját), de akadnak olyanok is, amelyeket az utasok nem tudnak megúszni.
Ilyen például a csoportos adminisztrációs díj: a Wizz Airnél ez 10,50 euró, míg az EasyJetnél 25 euró fejenként. A Ryanair ráadásul bankkártyás fizetési díjat is felszámíthat, amely a tranzakció értékének bizonyos százaléka.
Ha valaki csecsemővel utazik (2 év alatti gyermekkel), akkor ugyan nem kell külön jegyet venni, de kötelező díjat így is fizetni kell. A Wizz Air 32 eurót, az EasyJet 31 eurót, a Jet2 pedig 23,50 eurót kér el ezért. A Norwegian más megoldást alkalmaz: náluk a csecsemőjegy az alapjegy 10 százalékába kerül, plusz reptéri illetéket is hozzácsapják.
A késők járnak a legrosszabbul
Különösen kérdéses az a díj, amelyet akkor kell fizetni, ha az utas lekési a járatot, de még aznap újrafoglalna. A Ryanair 100 eurót, az EasyJet 130 eurót, a Vueling pedig 105 eurótól induló összeget kér ezért nemzetközi járatok esetén. A Wizz Air 80 eurót, míg a Jet2 32 eurót számol fel – ez utóbbi a legalacsonyabb a mezőnyben.
Sok kicsi sokra megy
Ha minden rejtett költséget hozzáadunk a jegyárhoz,
a fapados járatok sokszor már nem is olcsóbbak, mint a teljes szolgáltatást nyújtó légitársaságok.
A Tradingpedia összegzése szerint a kutatás rávilágít arra, hogy a fapados cégek talán mégsem annyira költséghatékonyak, mint gondolnánk.
