Belföld 2020. december 08.

Ingyenes a parkolás, de a KRESZ azért még nem szűnt meg

Startlap Utazás Belföld 2020. december 08.
Országszerte jelentős forgalomnövekedést okozott a nagyobb városokban az ingyenes parkolás bevezetése. A Magyar Parkolási Szövetség osztotta meg ezzel kapcsolatos tapasztalatait, és hívta fel a figyelmet a szabályok betartására.

Habár este 7 és reggel 7 óra között a parkolóházak és mélygarázsok is ingyenesek, a parkolási cégek a fejüket vakarják. A parkoló-ellenőrök, a technikai személyzet, a takarítók, illetve a biztonsági személyzet munkája ugyanis az ingyenes parkolás miatt veszélybe került. És mégis, hiába ingyenesek éjszaka a parkológarázsok, úgy tűnik az autósoknak ingyen sem kell a szabad hely; eddig jellemzően csak kevés autós vette igénybe az ingyenes éjszakai parkolási lehetőségeket. Súlyos probléma, hogy egyes autósok nem tartják be még a KRESZ szabályait sem. Rengeteg a tilosban parkoló autó, egyre gyakrabban csattantak a kerékbilincsek – olvasható a Magyar Parkolási Szövetség sajtóközleményében.

Nem szűnt meg a KRESZ!

Az ingyenes parkolás bevezetése nem jelenti azt, hogy a KRESZ szabályai is megszűntek volna. Útból és parkolóból nem lett több, sőt van, ahol forgalmi sávok és parkolóhelyek szűntek meg, a szabad parkolóhelyek viszont egyértelműen elfogytak, néhol már „jegyre sem kaphatók”.

Egyre több autós szegi meg a KRESZ szabályait és áll meg olyan helyeken, ahol azt nem szabad. A Magyar Parkolási Szövetség ezért arra kéri az autósokat, hogy figyeljenek oda, hogy hol várakoznak. A tiltott helyen várakozó autókat ugyanis a helyileg illetékes közterület-felügyeletek vagy a rendőrség megbüntetheti, a szabálytalanul várakozó autóra kerékbilincs kerülhet.

  • Tilos várakozni a kijelölt gyalogátkelőhelyen.
  • Tilos várakozni a “MEGÁLLNI TILOS” tábla által jelzett területen.
  • Tilos várakozni a gépjármű be- és kihajtó előtt.
  • Tilos várakozni az utcasarkokon (az útkereszteződésben és az úttest széleinek metszéspontjától számított 5 m távolságon belül)
  • Tilos várakozni a forgalomtól elzárt területeken.
  • Tilos várakozni az autóbusz- és trolibuszmegállókban, taxis drosztokon.
  • Tilos várakozni a mozgáskorlátozottak számára kijelölt várakozóhelyeken.
  • Tilos várakozni a füves-virágos területeken (kivéve ott, ahol ez meg van engedve)
  • Aki ezeket nem tartja be, fennakadást és dugót okoz a többi autósnak, mint ahogy erre tavasszal már rengeteg példát láthattunk.
Fotóillusztráció: Pixabay

Feszültebbek és agresszívabbak az autósok

Ugyancsak probléma, hogy a kialakult helyzet miatt az autósok egy része sokkal feszültebb, sokkal agresszívabb és – máskor jelentéktelen apróságok miatt is – képes egymásnak esni a parkolóban. A mostani időszak senkinek sem könnyű, az ilyen helyzeteket, kedvességgel és némi megértéssel el lehet kerülni. Ügyeljünk a szabályok betartására a parkolásnál, legyünk toleránsabbak az utakon – kéri a Magyar Parkolási Szövetség.

Nehéz helyzetben a parkolási cégek

A parkolóházak és mélygarázsok ugyancsak nehéz helyzetbe kerültek az ingyenes parkolás bevezetése miatt. Ezek a létesítmények amúgy is csak lassan térülnek meg, már csak emiatt nincs is belőlük elegendő. Egyes helyeken a bérlettel rendelkező ügyfelek visszakövetelik az előre befizetett parkolóbérletek árát, amit az üzemeltetők a bérletek meghosszabbításával szeretnének kompenzálni azt követően, hogy újra fizetős lesz a parkolás.

A garázsokban dolgozó munkavállalók – technikai személyzet, takarítók, parkoló ellenőrök és őrszemélyezt – sincsenek könnyű helyzetben. Van olyan budapesti parkoló, ami az ingyenes éjszakai parkolás bevezetését követően – különféle nem ismert okok miatt – nappalra is ingyenessé tette a parkolást, a parkoló személyzet pedig elküldte. Szerencsére van olyan üzemeltető is, amelyik „csak lecsökkentette” a dolgozók munkadíjét napi 6 órára, vagy át tudta csoportosítani a kollégákat a társaság valamely másik részlegéhez – tájékoztat a Magyar Parkolási Szövetség.

Félreérthették az autósok az éjszakai ingyenes parkolást?

A parkolóüzemeltetők országszerte arról számolnak be, hogy – egyelőre – viszonylag kevés autós veszi igénybe az éjszakai ingyenes parkolási lehetőséget. Habár az ingyenes parkolási időszak este 7 és reggel 7 óra között van, nem szükséges pontban este 7-re megérkezni; előtte és utána is be lehet hajtani a parkolóba. Ugyancsak nem kell reggel rohanni, hogy kiálljunk a parkolóházból: reggel 7 óra után is el lehet hagyni a garázsokat. Az ingyenes időszakon túl a garázsok parkolási díjat számítanak fel, aminek mértéke átlagosan 200-500 forint/óra; 12 óra ingyenes parkolást követően ez egy relatíve kedvező lehetőség.

A Magyar Parkolási Szövetség az ingyenesen letölthető PARKL okostelefonos alkalmazást ajánlja, aminek segítségével könnyen lehet szabad parkolóhelyet találni, illetve kifizetni a túlparkolást, amennyiben az szükségessé válik.

Az autósok egy része továbbra sem tudja pontosan, hogy hol vannak a parkolóházak, mélygarázsok, ezért ezeket jobban kellene népszerűsíteni. Jó volna, ha a budapesti kerületek, illetve a vidéki önkormányzatok például az önkormányzati újságban vagy az önkormányzat honlapján kiemelnék az adott kerületben, vagy településen található garázsokat – javasolja a Magyar Parkolási Szövetség.

Milliárdos parkolásibevétel kiesések országos szinten

Mivel a közterületi parkolási rendszer idén már második alkalommal került kikapcsolásra, emiatt a parkolásból befolyó bevételek egy részéről az önkormányzatoknak le kell mondaniuk. De sajnos nem csak az önkormányzatok járnak rosszul az ingyenes parkolással, megérzik ezt a magán parkolóházak, mélygarázsok is. A parkolóbérletek-tulajdonosok ugyanis – mivel az utcai parkolás ingyenes – egyelőre nem váltanak új bérletet, hanem kiparkolnak az utcára. A 2020. december 31-én lejáró bérletek miatt 2021. január 1-étől várhatóan azok az autók is ki fognak kerülni a közterülete, amelyek eddig garázsban álltak – amennyiben a közterületi parkolás ingyenes marad. A parkolási cégek mindegyike bevétel kiesésekkel számol: míg egyes budapesti kerületek bevétel kiesése többszáz-millió forint, egy nagyobb méretű városban félmilliárd forint körülire becsülik. A szektor vesztesége 2020-ban országos szinten több milliárd forint lesz – hívja fel a figyelmet a Magyar Parkolási Szövetség.

Keresés az oldalon