A villanymotoros hajót egy ausztrál vállalat, az Incat tervezte és építette meg a dél-amerikai Buquebus komptársaság számára. A 130 méter hosszú és akár 2100 utas, illetve 225 jármű egyidejű szállítására is képes alumínium katamarán, a Hull096 az argentin főváros mellett fekvő La Plata kikötője és Uruguay között közlekedik majd – írja az MTI.
Az elektromos motor hajtásáról egy több mint 250 tonna súlyú akkumulátorrendszer gondoskodik, amely energiatároló rendszerével együtt több mint 40 megawattórás kapacitást biztosít a hajó mozgatásához.

„Ez a hajó bizonyítéka annak, hogy a hosszú távú, de alacsony károsanyag-kibocsátású szállítási megoldások nemcsak lehetségesek, de már most is használatra készen állnak” – jelentette ki a tasmaniai Derwent folyón történt vízre bocsátás után az Incat vezérigazgatója, Stephen Casey.
„Ez egy történelmi nap – nemcsak az Incat, hanem a tengeri szállítás jövője szempontjából is. Több mint négy évtizede építünk világelső hajókat itt Tasmániában, és
a Hull 096 a legambiciózusabb, legösszetettebb és legfontosabb projekt, amelyet valaha is átadtunk. Ez a hajó megváltoztatja az ipart
– nyilatkozta Robert Clifford, az Incat elnöke.
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) adatai szerint a nemzetközi hajózás károsanyag-kibocsátása csaknem 3 százalékát adja világszinten a globális felmelegedésért felelős, üvegházhatású gázkibocsátásnak.
Az IMO tagállamai áprilisban egy globális árképzési rendszer kialakításáról döntöttek azzal a céllal, hogy csökkentsék a tengerhajózási ágazat szén-dioxid-kibocsátását. Az intézkedés értelmében 2028-ig minden hajónak át kell állnia az alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású üzemanyag-keverékek használatára, mert ellenkező esetben pénzügyi szankciókkal kell majd szembenéznie.
A környezetvédelmi lobbicsoportok ugyanakkor attól tartanak, hogy a bioüzemanyagokra való áttérés járulékos problémákat okozhat, mint például az erdőirtás, és ez véleményük szerint csökkentheti a hajózás okozta károsanyag-kibocsátás visszafogásáért tett erőfeszítések eredményességét.