Konfliktuskezelés mesterfokon: így mondj nemet, ha valaki helyet cserélne veled a repülőn!
A légitársaságok gyakorta ültetnek szét együtt foglaló társaságokat, amennyiben nem fizetnek felárat a helyfoglalásért: ezért egyre többször fordul elő, hogy repüléskor megkérnek, cseréljünk helyet valakivel. Ha nemet mondunk erre a kérésre, az gyakran kínos helyzetekhez vezethet: a Travel and Leisure magazinnak Emily Skinner konfliktusmegoldási szakértő adott néhány tippet, hogyan kerüljük el az ebből adódó problémákat!
Ismerd meg a konfliktuskezelési stílusodat!
Utazás közben sosem tudhatod, milyen helyzetekkel vagy emberekkel találkozol, ezért fontos előre átgondolni, hogyan reagálsz konfliktusokra. Skinner szerint érdemes tudatosítani, hogy milyen a saját konfliktuskezelési stílusod:
hajlamos vagy inkább passzívan elfogadni a dolgok alakulását, vagy magabiztosan képviseled a határaidat?
Ha tisztában vagy azzal, mi vált ki belőled feszültséget, és hogyan reagálsz stresszhelyzetekben – például ha valaki ingerülten kérné el az ülőhelyedet a repülőn –, akkor könnyebben tudod uralni az érzelmeidet. A tudatosság segít felismerni a kiváltó okokat és kezelni az ingereket, és így nagyobb kontrollt ad a saját reakcióid felett.

Csillapítsd az indulatokat!
Ha valaki nem fogadja el, hogy nem akarsz helyet cserélni vele a repülőn, érdemes
nyugodtan, de határozottan elmondani, hogy érted a kérését, de előre eltervezted, hogy a saját helyeden maradsz.
Ha ez sem segít, akkor nem érdemes tovább vitatkozni – jobb, ha inkább légiutas-kísérőhöz fordulsz, aki segíthet elrendezni a helyzetet.
Nyugodtan kérj segítséget!
Ha a helycserét kérő utas tovább erősködik, nem a te dolgod kezelni az ő problémáját: sőt, ha egyedül próbálod megoldani, az akár ronthat is a helyzeten. Skinner szerint ilyenkor
nyugodtan szólj egy légiutas-kísérőnek,
hiszen az ő feladatuk az utasok igényeinek kezelése. Fontos, hogy egyértelműen közöld a döntésed, és ha a másik fél nem nyugszik bele, mindenképp kérj segítséget a személyzettől.
Maradj nyugodt akkor is, ha videóznak!
A közösségi média korában előfordulhat, hogy egy nyilvános konfliktus esetén a másik fél filmezni kezd telefonjával. Ebben az esetben Skinner szerint a legfontosabb, hogy maradj nyugodt, még ha ösztönösen inkább védekeznél is. Ilyenkor érdemes
visszafogott, rövid kijelentésekkel kommunikálni,
például: “Értem, hogy nem örül a döntésemnek” vagy “Megvárhatjuk az utaskísérőt”. Fontos jelezni ugyanakkor, hogy nem adsz engedélyt a felvétel készítéséhez, ugyanakkor nem érdemes hosszú vitába bonyolódni, mert ezzel csak teret adsz a nyomásgyakorlásnak.
Nem a te hibád, ha nem cserélsz helyet
Sokan attól tartanak, hogy ha visszautasítanak egy üléscserét a repülőn, abból hangos vita lesz, pedig a nyomásgyakorlás sokszor inkább finom formában jelenik meg – például bűntudatkeltéssel vagy könyörgéssel.
Lehet, hogy a másik félnek valóban fontos oka van a cserére, de nem a te felelősséged megoldani ezt,
hiszen a saját igényeid ugyanannyira fontosak. Nem kell magyarázkodnod, elég annyit mondanod együttérzően, hogy érted a helyzetet, de a saját helyeden szeretnél maradni.

