A fapados légitársaságok szolgáltatásait rengeteg utazó veszi igénybe, főként az alacsony jegyárak miatt. Sokan azonban aggódnak amiatt, hogy az olcsóbb árak valójában a biztonság rovására mennek a légitársaságaknál. A Huffpost megvizsgálta, mennyi igaz ebből az állításból.
Ugyanúgy megfelelnek a biztonsági előírásoknak
A legtöbben nincsenek tisztában azzal, mi okozza a fapados légitársaságok alacsony árait. A légitársaságok ugyanis a biztonságon nem spórolhatnak: az eljárásokat szigorú nemzetközi szerződések szabályozzák, amelyeket minden légitársaságnak be kell tartania.
A légiközlekedési hatóságok jegyáraktól függetlenül ugyanazt a biztonsági protokollt követelik.
George Novak, a Nemzeti Légifuvarozók Szövetségének elnöke és vezérigazgatója, az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal korábbi ügyvédje, aki több mint 80 országban dolgozott a repülésbiztonsággal kapcsolatban, világosan kimondta: “a (légiközlekedési) piac nagy részén a fapados légitársaságok ugyanolyan biztonságosak, mint a magasabb árú versenytársaik.”

Az Egyesült Államokban minden légitársaság minden egyes járatának azonos FAA-szabályoknak kell megfelelnie:
nincsenek kivételek a méret, a bevétel vagy a tarifaszerkezet tekintetében
– magyarázta Novak. “Még a távoli régiókban működő kisebb légi fuvarozóknak is fenn kell tartaniuk a minimális biztonsági előírásokat. A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet világszerte szigorú biztonsági és védelmi ellenőrzéseket végez a polgári légiközlekedési hatóságoknál.”
Így faragnak az árakból
A fapados légitársaságok nem a biztonságon spórolnak, hanem a működésük hatékonyságával érik el az alacsonyabb árakat. Ahogy Dean Van Es, a Fast Cover utasbiztosító vezetője magyarázza, a költségcsökkentés inkább a szolgáltatásokra vonatkozik: több ülést zsúfolnak a gépekbe, külön díjat számítanak fel a poggyászért vagy az ételért, és a drágább, nagy repülőtéri csomópontok helyett közvetlen járatokat indítanak. Ez okozhat kényelmetlenséget, például késéseket vagy személyzeti változásokat, de a biztonság nem kerül veszélybe. “A légitársaságoknak be kell tartaniuk a szabályozási előírásokat, amelyek a karbantartási ütemtervektől kezdve a pilóták képzésén át a biztonsági ellenőrzésekig mindenre kiterjednek”, magyarázza Van Es. “A légitársaságok szabályozó hatóságai, mint például a Szövetségi Légügyi Hivatal, erős hatáskörrel rendelkeznek, amely
lehetővé teszi számukra, hogy leállítsák a repülőgépeket, ha azokat bármilyen okból nem találják biztonságosnak.
Az utasok mégis aggódnak
Bár a bizonyítékok mást mutatnak, sok utasban mégis él a kétely a fapados légitársaságokkal szemben. Jessica Kameko Rooks, utazási tartalomkészítő, aki magát “a fapados túlélés királynőjének” nevezi, elmagyarázta, miért lehetnek rossz benyomásai az utazóknak a fapados légitársaságokról. “Mivel a fapados légitársaságok az utazók széles körét vonzzák, az első alkalommal repülőktől kezdve az olcsó jegyeket keresőkig,
olyan utasokkal találkozhatsz, akik kevésbé ismerik az utazási etikettet
– magyarázta Rooks. “Ez ugyán durvább benyomást kelthet, de nem tükrözi a légitársaság biztonsági normáit.” Ha valaki zsúfolt beszállást és lecsupaszított szolgáltatást tapasztal, könnyen hiheti, hogy minden téren spórolnak, pedig a valódi biztonság nem itt, hanem a karbantartó hangárokban dől el, szigorú hatósági ellenőrzések mellett.

