Az autókban, buszokon és repülőkön az alapfelszerelés részei a biztonsági övek: adódik a kérdés, hogy vajon a vonatokon miért nem használjuk őket? Nézzük, mik az okai, és miért biztonságos mégis a vasúti közlekedés!
A legbiztonságosabb közlekedési forma
A biztonsági övek hiányának egyik oka, hogy a statisztikák szerint a vonatozás az egyik legbiztonságosabb közlekedési forma Európában, így nincs is akkora szükség erre az intézkedésre. Az Európai Bizottság 2019-es adatai alapján az EU-ban a vasúti utasok halálozási kockázata mindössze 0,09 haláleset egymilliárd utaskilométerre vetítve.
Ez közel háromszor jobb statisztika, mint az autóbuszoké, és 28-szor alacsonyabb, mint az autózás kockázata.
A számok tehát egyértelműen azt mutatják, hogy a vasút messze a legbiztonságosabb közlekedési módok közé tartozik.

A biztonság nem csupán a statisztikáknak köszönhető: a vonatokat eleve úgy tervezik, hogy a lehető legnagyobb védelmet nyújtsák. Egy vasúti ütközés másként zajlik, mint egy autóbaleset: az autóban a biztonsági öv megakadályozza, hogy az utas előre csapódjon vagy kirepüljön a járműből. A vonaton viszont sok utas áll, mások pedig szabadon mozoghatnak, így az övek nem minden helyzetben jelentenének védelmet – sőt, hirtelen fékezésnél vagy ütközésnél még veszélyesek is lehetnek, mivel a szabadon lévő utasok sérülést okozhatnak egymásnak.
Egy utasbiztonsági jelentés szerint a legtöbb másodlagos sérülést az okozza, amikor a test a széknek ütközik, ugyanakkor a székek maguk is védelmet nyújtanak azáltal, hogy tompítják az ütközés erejét és korlátozzák a test mozgását. Ezért
a vasúti kocsikban inkább a székek és a belső szerkezet kialakításával igyekeznek minimalizálni a sérülések esélyét.
Noha a biztonsági övek vonatokon való bevezetését már vizsgálták, a szakértők arra jutottak, hogy nem biztosítanának jelentős többletvédelmet – főként azért, mert az utasok többsége valószínűleg nem használná őket. A valóság az, hogy csak akkor javulna számottevően a biztonság, ha mindenki ülve maradna és bekapcsolná az övet, ez azonban a vonatozás jellegéből adódóan nem reális elvárás.

