Hogy tervezzünk meg egy világkörüli repülős utazást?

Balázs
Nem mondjuk, hogy könnyű meló, sok dolognak kell utánajárni és jelentős mennyiségű időt is emészt fel egy világkörüli út megtervezése, de megéri.

Amikor 1924-ben először kerülték meg repülőgéppel a Földet, az még 175 napig tartott és 76 megállót kellett közbe iktatni, hogy a résztvevők komolyabb baj nélkül megússzák a kalandot. Ma már, közel egy évszázaddal az események után szerencsére jóval egyszerűbben és kockázatmentesebben meg lehet szervezni egy ehhez hasonló utazást.

A legkevesebb időt akkor vesz el tőlünk a szervezési folyamat, ha azzal megbízunk másokat, akik nyilván jó pénzért elvégzik helyettünk a munkát. De hol marad akkor az expedícióra való felkészülés és a kaland öröme?

Az alapok

A világ körbejárásának leggazdaságosabb módja, ha egyetlen légitársaságszövetségen keresztül vásárolunk repülőjegyet a világ körüli útra. Ezek több légitársaságból álló szervezetek, amelyek segítségével egy helyen tudjuk egyszerre megvásárolni az utunkhoz szükséges repülőjegyeket. A legismertebb három légitársaságszövetség a Star Alliance, a OneWorld és a Skyteam. A Star Alliance 26 légitársaságot tömörít magába, amelyek 1300 repülőtérre repülnek a világ országainak mintegy a 98%-ába. A OneWorld 13 légitársaságot szövetsége, ezek 180 terület 1100 célállomására közlekednek. A Skyteam 19 légitársaságból áll és 170 ország 1000 célállomását szolgálja ki.

Landoló repülőgép hajnalban a repülőtéren.
Forrás: Getty Images

Ha kiválasztottuk a légitársaságszövetséget, akár egy olyan hűségprogram miatt, amelynek már tagjai vagyunk, akár azért, mert tetszenek a szövetség feltételei és úti céljainak listája, akkor már vásárolhatunk is náluk egy világkörüli repülőjegyet (Round The World, továbbiakban RTW).

Az RTW-jegyek szabályai az egyes légiszövetségeknél eltérők, olyan részletekre gondolunk itt, mint például a Star Alliance szabálya, miszerint egy RTW-jegy két és 15 célállomás közötti megállót tartalmazhat.

Van azonban néhány általános alapelv, amelyek a legtöbb RTW-jegyre vonatkoznak, függetlenül attól, hogy melyik légitársasági csoporttal utazunk.

Jellemzően egy adott irányt kell követnünk (keletről nyugatra pl. visszaút nincs); ugyanabban az országban kell kezdenünk és befejeznünk az utat; illetve minden járatot az indulás előtt kell lefoglalni, bár később módosíthatjuk azokat (ez persze plusz költségekkel járhat). Általában egy év áll rendelkezésre, hogy teljesítsük az utat.

Mennyi időt emészt fel egy ilyen utazás?

Akár egyetlen hétvége alatt körbe repülhetnénk a világot, ha non-stop csapatnánk a dolgot, különösen az új ultrahosszú távú járatok megjelenésével, amelyek akár 20 órás repülési időt is elérhetnek. A legtöbb RTW-jegy minimális időtartama azonban 10 nap – és ez még mindig lélekszakadva való rohanást jelent.

Ahhoz, hogy a legtöbbet hozzuk ki a világ körüli útra szóló jegyünkből, érdemes minden szabadságunkat felhasználni hozzá és az se baj, ha mindezt megtoldjuk valami ünnepnappal, lehetőleg egy-két hosszú hétvégével is.

Az se rossz, ha el tudunk vonulni hosszabb időre (mondjuk egy alkotói szabadságra), lényeg a lényeg, hogy a legjobban akkor járunk, ha olyan két és hat hónap közötti időszakra el tudunk szabadulni otthonról. Mivel a legtöbb légitársaságszövetség akár egy évet is ad a jegy felhasználására, ha jól tervezünk, akkor igen költséghatékonnyá tudjuk tenni az utazásunkat.

Mikor induljunk útnak?

Az időjárás soha nem lesz ideális minden állomáson, ezért koncentráljunk arra, amit a leginkább szeretnénk megtenni, és nézzünk utána az ottani körülményeknek. Általánosságban elmondható, hogy a városnézés egész évben elvégezhető (a kemény hőség, hideg, vagy az eső elől mindig be lehet menekülni a különféle múzeumokba és kávézókba), de a szabadtéri kalandok inkább függnek a megfelelő időjárástól. Pl. nincs értelme a harbini jégszobrokat mondjuk nyáron felkeresni.

Jégszobrok a mandzsúriai Harbinban.
Jégszobrok a mandzsúriai Harbinban (Forrás: Getty Images)

Idejében tájékozódjunk arról, hogy az általunk kihagyhatatlannak gondolt úti célok, vagy tevékenységek mekkora tömegeket vonzanak. Ha például a híres Salzburgi Fesztiválra látogatnánk el, érdemes előre tervezni, és hónapokkal korábban lefoglalni a jegyeket. Ha egy rövidebb túrát szeretnénk beilleszteni a világkörüli utunkba, győződjünk meg róla, hogy a megfelelő évszakban járunk-e a megfelelő helyen (ugye Harbin és a jégszobrok).

Nem jutunk túl messzire, és nem is lesz olyan élvezetes az élmény, ha mondjuk az éves téli maraton idején próbáljuk meg a Tour du Mont Blanc-t bejárni.

Fogadjuk el, hogy bizonyos régiókba “rossz” időben érkezünk meg – bár ez is járhat váratlan előnyökkel. A Viktória-vízesésnél például minden évben van egy száraz évszak, ami azt jelenti, hogy a vízesés valamivel kevésbé dübörög, de ez pl. kiváló raftingolási lehetőségeket nyit meg, és az Ördög medencéjében elúszhatunk akár a vízesés széléig is. Ha télen megyünk Velencébe, az szürkébb égboltot, de kisebb tömeget is jelent. Ha áprilisban utazunk Kenyába és Tanzániába, lényegesen kevesebb turistával találkozunk, de egy szemernyit sem csökken az esélyünk a vadvilág megfigyelésére, miközben pénzt spórolunk meg a szafarin.

Raftingolás a Viktória-vízesés lábainál.
Raftingolás a Viktória-vízesés lábainál (Forrás: Getty Images)

Hova menjünk?

A klasszikus (és legolcsóbb) RTW-jegyek néhány nagyváros között ingáznak, például London – Bangkok – Szingapúr – Sydney – Los Angeles. Ha több különleges, de félreesőbb pontot akarunk összekötni (pl. Baku – Kinshasa – Paramaribo), akkor lényegesen mélyebbre kell nyúlnunk a pénztárcánkban. A jegy ára a teljes megtett távolságtól vagy a meglátogatott országok számától is függ.

Ne feledjük, nem kell mindenhova repülővel menni: Ausztráliában leszállhatunk Perth-ben, majd utazhatunk szárazföldön, majd szálljunk fel Cairnsből. Vagy repüljünk Moszkvába, pattanjunk fel a transzszibériai vasútra, és folytassuk a repülést Pekingből. Válasszuk ki a leginkább vágyott úti céljainkat, majd azok köré szervezzük a többi állomást. Ha például lelkes túrázók vagyunk, állítsunk össze egy Peru (Inka ösvény) – Új-Zéland (Milford Track) – Nepál (Everest Base Camp) útvonalat Yosemite, Menz-Gauassa és az Okavango-delta megállókkal.

Ha a költségvetés is szempont, töltsünk több időt a kevésbé drága országokban, és tervezzünk olcsó városlátogatásokat útközben. Az olyan metropoliszokban, mint Párizs, Dubai és San Francisco többet fogunk költeni, mint Nusa Tenggarában, Tiranában és Buffalóban.

Néhány jó tanács a végére

Beszéljünk egy szakértővel, mielőtt világkörüli repülőjegyet foglalnánk le: lehet, hogy már van egy útiterv a fejünkben, de egy tapasztalt RTW-járatfoglaló tudni fogja, hogy melyik útvonal a legmegfelelőbb és a legolcsóbb. Néhány apró változtatás nagy idő- és pénzmegtakarítást jelenthet. Jó előre állítsuk össze a költségvetést, nemcsak az RTW-jegyre, hanem az egész útra vonatkozóan. Keressük fel azokat a barátainkat vagy pár utazóbloggert, akik már tettek világkörüli utat, vagy főállású utazók, mert ők remek tippeket tudnak majd adni a költségeink minimalizálásához.

Legyünk rugalmasak: az indulás dátumának néhány nappal történő áthelyezésével pénzt takaríthatunk meg. A hét közepén induló járatok általában olcsóbbak, mint a hétvégiek, illetve a fontosabb ünnepnapokon is a megszokott ár töredékéért utazhatunk.

Nagyon fontos észben tartanunk, hogy ha nem szállunk fel az egyik lefoglalt járatra (mondjuk, egy hirtelen jött szeszélyből úgy döntünk, hogy inkább szárazföldön utazunk Bangkokból Szingapúrba, mint repülővel), a légitársaságunk valószínűleg minden további foglalásunkat törölni fogja.