Hatalmas bukás: újabb légitársaság húzta le a rolót – az összes járatukat törölték
Az amerikai Verijet csődöt jelentett, miután a társaság fizetésképtelenné vált, és 38,7 millió dolláros adósságot halmozott fel. A floridai Vero Beachen működő charter-légitársaság ezzel beállt azon cégek sorába, amelyek 2025-ben hirtelen omlottak össze – írja a VG.
Az év elején még optimizmus uralkodott a repülési ágazatban, hiszen az utasforgalom világszerte emelkedett. A pozitív trend azonban nem minden cég számára hozott stabilitást. Szeptemberben két skandináv vállalat, a Play és a Braathens Aviation is váratlanul becsődölt, utasaik szó szerint a világ különböző pontjain rekedtek. Az év korábbi részében a Ravn Alaska, az Air Belgium és a malajziai SKS Airways is leállította működését. Emellett olyan nagyobb szereplők, mint a WizzAir és a Qantas Airways, bezárták egyes nemzetközi fiókjaikat Abu-Dzabiban és Szingapúrban.
A Verijet alapítójának halála után összeomlott a cég
A Verijet 2020-ban, a Covid-járvány idején jött létre Richard Kane alapításával. A légitársaság Cirrus SF50 Vision Jet típusú, kis hatótávolságú repülőgépekkel üzemeltetett charterjáratokat az Egyesült Államok különböző régióiban, és gyorsan népszerűvé vált a rövid távú, rugalmas utazási lehetőséget kereső utasok körében.

A vállalat 2023-ban nemzetközi szinten is terjeszkedni kezdett: járatokat indított a Bahamákra, a Dominikai Köztársaságba és a Kajmán-szigetekre. Ez a dinamikus növekedés azonban komoly pénzügyi kockázatokat is hozott. A helyzet tovább romlott, amikor 2025 szeptemberében az alapító, Richard Kane hirtelen szívrohamban elhunyt.
Kane halála után a cég működése gyakorlatilag leállt, a vállalat pedig bírósági úton kérte saját felszámolását.
A Verijet a csőd bejelentésekor 38,7 millió dollárnyi tartozást görgetett maga előtt. Ebből 10,5 millió dollár a „jet card” ügyfelek felé fennálló adósság volt. A jet card rendszer lényege, hogy az ügyfelek előre kifizetnek bizonyos repülési óraszámot, amelyet rugalmasan felhasználhatnak később magángépes utazásra. 2024 novemberében egy Sam Crigman nevű ügyfél pert indított a Verijet ellen, miután 147 ezer dollárért vásárolt 50 órányi repülési időt, de a vállalat a szolgáltatás nagy részét nem teljesítette. A kereset szerint a járatok gyakran késtek, elmaradtak, és a cég sorozatosan kifogásokkal élt a teljesítés elmaradása miatt.
Ígéretes startupként indult
A Verijet 2023-ban még az Egyesült Államok 13. legnagyobb charter- és részesedéses járatüzemeltetője volt, és sokan a jövő ígéretes startupjaként tekintettek rá. A túl gyors terjeszkedés, a magas adósságállomány és a vezető elvesztése együttesen pecsételte meg a cég sorsát. A vállalat pénzügyi hátterének megingása és a sorozatos működési problémák végül teljes összeomláshoz vezettek.
A Verijet jelenleg nem üzemeltet járatokat, és a bírósági dokumentumok alapján véglegesen felszámolják a céget.
A Verijet csődje újabb figyelmeztetés a piac számára: a légiközlekedés fellendülése mögött még mindig törékeny gazdasági egyensúly húzódik meg. Bár az utazási kedv világszerte nő, a pénzügyi stabilitás hiánya és a túlzott növekedési kockázat könnyen végzetes lehet egy légitársaság számára – ahogy azt a Verijet példája is bizonyítja.

