Nagy bajban az utazási irodák: a mesterséges intelligencia csődbe viheti a cégeket
Egy friss felmérés meglepő trendeket tárt fel a turizmus iparában, írja a Világgazdaság. Úgy fest, az utazási irodák kora leáldozóban van: egyre többen használnak mesterséges intelligencia-alapú programokat utazásuk megtervezéséhez.
Az MI az utazásszervezők munkáját veheti el?
A Boston Consulting Group (BCG) felmérése öt kontinens tizenegy országban készült – Magyarország nincs köztük. A kutatásból kiderült, hogy a nagy feltörekvő ázsiai gazdaságok – köztük Kína – lakói máris egyre inkább a mesterséges intelligenciát (MI) használják az utazástervezéshez.

A felmérés szerint
- a kínaiak 65 százaléka,
- az indiaiak 59 százaléka,
- illetve a vietnámiak 51 százaléka vesz igénybe MI-alapú eszközöket vagy csetbotokat utazástervezésre és a foglalásokhoz.
Ez az utazási irodák korának végét jelenti? Nem biztosan, azonban kérdéses, mennyire képesek alkalmazkodni az utazásszervezők az újonnan kialakult helyzethez, és mennyiben építik be a mesterséges intelligenciát a korábban megszokott munkafolyamatokba. Az említett ázsiai piacokon az MI erőteljes használata ellenére
a felmérés szerint az utazók 79–85 százaléka szerint az emberi kapcsolat továbbra is fontos marad
egy-egy út megszervezésekor. Emellett az sem biztos, hogy a mesterséges intelligencia az utazástervezés minden feladatát képes lesz önállóan ellátni: ugyan léteznek olyan modellek, melyek önálló vásárlásra képesek, ezek egyelőre csak személyi használatra alkalmasak, és nem tudnák megvásárolni egy csoport belépőjegyeit egy múzeumba. Emellett a személyes idegenvezetés vonzerejét sem érdemes alulértékelni.
Egyre többet költenek utazásra
A kutatásból emellett az is kiderült, hogy a feltörekvő ázsiai országokban egyre többet költenek utazásra. A piac 2000 óta megduplázódott és tovább növekedett, és 2040-re várhatóan megtriplázódik a jelenlegi értékekhez képest.
Az elemzés szerint az utazók következő hulláma egyre inkább a feltörekvő piacokról érkezik majd: Kína, India, Szaúd-Arábia vagy Vietnám lekörözi a hagyományos turisztikai nagyhatalmakat, mint az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság vagy Németország.