A Ryanair egymillió ülőhelyet töröl: népszerű úti célokra tartó járatokat érint a döntés
Jelentősen csökkenti Spanyolországba induló járatainak számát a Ryanair, írja az Euronews. A döntés következményeként akár egymillió utassal kevesebb érkezhet meg a spanyol repterekre a fapados légitársasággal.
Sokkal kevesebb gép indul Spanyolországba
A Ryanair szerdán jelentette be, hogy a téli szezonban egymillió ülőhelyet szüntet meg Spanyolországba és onnan induló járatain. A társaság tájékoztatása szerint
a Kanári-szigeteken 10 százalékos, vagyis 400 ezer ülőhelyes, míg a spanyol régiókban 41 százalékos, azaz 600 ezer ülőhelyes csökkentésre kerül sor.
A légitársaság döntését azzal indokolta, hogy a spanyol repülőtereket üzemeltető AENA versenyképtelenül magas díjakat vezetett be. Az AENA, amely az összes jelentősebb spanyol repülőteret és számos helikopter-leszállóhelyet kezeli, nemrég közölte, hogy 2026-tól 6,6 százalékkal emeli a légitársaságokra vonatkozó díjakat. Ez több mint tíz éve a legnagyobb emelés lesz; mindez annak ellenére történik, hogy az üzemeltető 2025-ben rekordnyereséget könyvelhetett el.

“Az AENA és részvényesei (köztük a spanyol kormány) döntése, miszerint jövőre 6,62 százalékkal emelik a már így is versenyképtelen repülőtéri díjakat, a legújabb bizonyíték arra, hogy a monopolhelyzetben lévő repülőtér-üzemeltetőnek nem érdeke a spanyol regionális repülőterek forgalmának fejlesztése, és egyszerűen arra akar összpontosítani, hogy rekordnyereséget termeljen az ország fő repülőterein”, nyilatkozta Eddie Wilson, a csoport fő üzemeltető légitársaságának, a Ryanair DAC-nak a vezérigazgatója egy sajtóközleményben.
Ez a túlzott emelés azzal jár, hogy a Ryanair 2025 telére a régióban rendelkezésre álló kapacitásának nagy részét Spanyolországon kívülre, a forgalmat fejleszteni kívánó hatékonyabb repülőterekre, különösen az olaszországi, marokkói, horvátországi, svédországi és magyarországi repülőterekre helyezi át.
Itt lesznek a legnagyobb csökkentések
A Ryanair bezárja bázisát Santiagóban, megszünteti járatait Tenerife északi repülőterére a téli szezon kezdetétől, valamint január 1-jétől a vigói repülőtérre sem repül. A valladolidi bázis, amely már 2024 telén bezárt, továbbra is zárva marad. Emellett a jerezi bázis sem működik a 2025-ös téli szezonban. A santiagói repülőtér forgalma 38 százalékkal, a zaragozaié 45 százalékkal csökken, míg az asztúriai járatok 16 százalékkal, a vitoriaiak pedig 2 százalékkal ritkulnak.
Emellett 36 járatot szüntetnek meg Spanyolország és a Kanári-szigetek között.
Ugyanakkor a légitársaság egyes a nagyobb repülőterekre, például Madridba és Barcelonába több járatot indít majd. “Ezek a megszorítások tovább károsítják Spanyolország amúgy is sérülékeny regionális repülőtereit, és elkerülhetetlenül a beruházások, az összeköttetések, a turizmus és a foglalkoztatás csökkenéséhez vezetnek Spanyolországban, mivel számos útvonal gazdaságilag életképtelenné válik”, áll a lágitársaság közleményében.
Jelenleg a Ryanair bevallása szerint a cég mintegy 28 milliárd euróval járul hozzá a spanyol bruttó hazai termékhez.
Spanyolország régóta Európa egyik legnépszerűbb nyaralási célpontja. Idén júliusban 11 millió nemzetközi látogatót fogadott, ami történelmi rekordot döntött. A járatszám csökkentése azonban jelentősen megdrágíthatja az európai utazók számára az ide való utazást, különösen a távolabbi területekre.

