Vége a Ryanair népszerű szolgáltatásának - tízezreknek jelentett komoly megtakarítást
A befuccsolt Ryanair-előfizetés célja az volt, hogy a gyakran repülők számára kedvezőbbé tegye az utazást, a számok azonban gyorsan bebizonyították, hogy a rendszer többe került a légitársaságnak, mint amennyit hozott. Akinek már van tagsága, még élvezheti a kedvezményeket, új belépők viszont már nem csatlakozhatnak a programhoz.
A Ryanair idén márciusban indította el a Prime előfizetést, amely évi 79 euróért kínált kedvezményeket a rendszeresen utazó ügyfeleknek. A programot legfeljebb 250 000 fő számára nyitották meg, de végül csak 55 000 utas csatlakozott. Bár a kezdeményezést a légitársaság nagy ígéretekkel indította, már november végére kiderült, hogy a konstrukció nem hozza a várt eredményeket.
A Ryanair november 28-án jelentette be, hogy lezárja a jelentkezést, és többé nem enged be a rendszerbe új előfizetőket.
A hivatalos indoklás a gazdasági veszteség volt: a Prime az elmúlt nyolc hónap alatt 4,4 millió euró bevételt termelt, ugyanakkor a tagoknak biztosított kedvezmények összértéke meghaladta a 6 millió eurót, vagyis a légitársaság több mint 1,5 millió eurót bukott a programon. Dara Brady, a Ryanair marketingvezetője nyíltan elmondta: a havi exkluzív ajánlatok előkészítése és működtetése nem érte meg az erőforrásokat, főleg úgy, hogy a társaság idén 207 millió utast szállít – az 55 ezres Prime-tábor ehhez képest elenyésző.
Mit kínált a Prime a tagoknak?
A program előnyei a gyakran repülők számára valóban vonzóak voltak. A Ryanair szerint egy évi 12 alkalommal utazó ügyfél akár 420 eurót is megspórolhatott volna, de azoknak is megérte, akik csak háromszor repültek évente – számukra 105 euró megtakarítást ígért a rendszer.

A Prime legfontosabb előnyei ezek (voltak):
- ingyenes helyfoglalás,
- utasbiztosítás
- és havi egy, csak tagoknak szóló kedvezményes ülésakció
A Ryanair megerősítette: akik az elmúlt nyolc hónapban előfizettek, azok a 12 hónapos időszakuk végéig továbbra is hozzáférnek a kedvezményekhez. A tagságot azonban nem lehet meghosszabbítani, és november 27. volt az utolsó nap, amikor még bárki csatlakozhatott. A program tehát teljesen lezárult, de az aktív előfizetők még egy ideig részesülhetnek a korábban vállalt előnyökből.
Zöld szempontból még jól is jöhet a Prime eltűnése
Bár az utasok pénztárcájának kedveznek a hűségprogramok, a környezetvédők nem rajonganak értük. A Stay Grounded nevű kampánycsoport régóta sürgeti a gyakori repülést ösztönző programok teljes megszüntetését, emellett javasolja egy utazási illeték bevezetését is. A Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) egyik szóvivője már korábban figyelmeztetett: miközben az EU-tagállamok célja, hogy 2030-ra 14,3%-kal csökkentsék a közlekedésből származó kibocsátást, az ilyen kedvezményrendszerek növelhetik a túlturizmust és tovább emelhetik a repülés karbonlábnyomát.
A Prime megszűnése tehát nemcsak gazdasági, hanem környezeti szempontból is kedvezőbb irányt jelezhet – legalábbis a környezetvédők szerint.
A Ryanair Prime hűségprogramja látványos ígéretekkel indult, de rövid pályát futott be. A légitársaság számára túl költségesnek bizonyult, a tagok pedig kevesen voltak ahhoz, hogy a rendszer fenntartható maradjon. Bár a meglévő előfizetők még élvezhetik a kedvezményeket, a Prime ezzel végleg eltűnik a Ryanair kínálatából – és egy újabb példája lett annak, hogy a fapados modellben minden forint sokat számít.

