Félsz a repüléstől? Ezért nincs okod rá – szakértők megnyugtató válaszai a légikatasztrófák kapcsán
Június 12-én csütörtökön lezuhant egy Air India repülőgép, legkevesebb 279 ember halálát okozva – ezzel a baleset bekerült az idei év legsúlyosabb légi katasztrófái közé – írja az EuroNews. Érthető, hogy egy ilyen tragédia fokozza az utasok félelmeit. A statisztikák és a szakértők szerint azonban a repülés még mindig a legbiztonságosabb módja az utazásnak.
Megszaporodtak a balesetek
Az Air India katasztrófáját több aggasztó eset előzte meg az utóbbi időszakban. 2025 januárjában például egy amerikai utasszállító és egy amerikai hadsereghez tartozó helikopter ütközött össze a levegőben Washington közelében, 67 ember halálát okozva.
Ez volt az első komoly halálos légikatasztrófa az Egyesült Államokban 2009 óta.
2024 decemberében a Jeju Air egyik gépe Dél-Koreában nem tudott megfelelően leszállni – kisodródott a kifutóról, nekicsapódott egy betonkerítésnek, majd kigyulladt. A fedélzeten tartózkodó 181 utas közül csak ketten élték túl a balesetet. Ugyanebben a hónapban egy azeri utasszállító is lezuhant, miután feltételezhetően egy orosz rakéta találta el a gépet, amikor az Groznij közelében leszálláshoz készült. A 67 utasból 38-an haltak meg, köztük a pilóták és egy légiutas-kísérő. Áprilisban pedig egy sétarepülésre használt helikopter darabjaira hullott a Hudson folyó felett, hat ember vesztette életét.
A repülés statisztikailag biztonságosnak számít
A légi balesetek sokkoló jellege miatt gyakran nehéz reálisan értékelni a kockázatot. A számok viszont világosak: a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatása szerint
2018 és 2022 között 13,7 millió felszállásra jutott egy halálos baleset.
Ez jelentős javulás a 2008–2017 közötti 7,9 milliós arányhoz képest – és óriási előrelépés az 1968–1977 közötti időszakhoz képest, amikor 350 ezer felszállásra jutott egy halálos eset.
Az Embry-Riddle Repüléstudományi Egyetem szerint a légi balesetek 80%-a emberi hibára vezethető vissza – ezek közül 53% a pilóták hibája, míg csupán 21%-ban okoz problémát műszaki meghibásodás. Az Airbus kutatása szerint a repülés legveszélyesebb szakaszai a felszállás és a leszállás.
„A légi közlekedés egyik legnagyobb erőssége, hogy minden baleset után alapos elemzést végzünk, és megtesszük a szükséges lépéseket, hogy hasonló tragédia ne ismétlődhessen meg” – mondta Janet Northcote, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) szóvivője. A Jeju Air és az azeri légitársaság esetében is megtalálták a fekete dobozokat, amelyek a repülési adatokat és a pilótafülkében elhangzott beszélgetéseket rögzítették. A földi vizsgálatok során gyűjtött adatokat laboratóriumban elemzik, az eredményeket pedig későbbi megelőző ajánlások kidolgozásához használják fel.

Mi tesz egy légitársaságot biztonságossá?
Az AirlineRatings.com minden évben rangsorolja a világ legbiztonságosabb légitársaságait. Az értékelés alapja: a géppark életkora, a flotta mérete, a pilóták képzése, a balesetek előfordulási aránya, a légitársaság pénzügyi helyzete (hiszen a jól teljesítők többet költenek karbantartásra és fejlesztésre), az, hogy az adott ország megfelel-e az ICAO nemzetközi biztonsági auditjának (USOAP), illetve az, hogy az adott légitársaság teljesítette-e az IATA nemzetközi biztonsági auditját (IOSA).
A világ legbiztonságosabb légitársaságai
2025-ben Air New Zealand lett a világ legbiztonságosabb légitársasága – immár második éve. Rendszeresen versenyez az ausztrál Qantas légitársasággal az első helyért. A top 11 helyezett főként Ázsia–Csendes-óceán és Közel-Kelet régióiból került ki, de Európa is jól szerepelt: 7 európai társaság is befért a legjobb 25-be.
Európa legbiztonságosabbja: a Turkish Airlines – 13. helyen végzett világszinten, és 7 csillagos minősítést kapott.
2009 óta nem történt halálos balesete, pedig a világ legtöbb célállomására közlekedik. A TAP Portugal a 14. helyet szerezte meg, 1977 óta nem vesztett el utast. A további európai szereplők sorrendben: SAS (16.), British Airways (17.), Iberia (18.), Finnair (19.), Lufthansa-csoport (20., ide tartozik a SWISS is).
Európa legbiztonságosabb fapados légitársaságai
A fapadosokat külön kategóriában értékelték. Az európai társaságok itt is jól szerepeltek:
Ryanair: 3. hely világszinten, és Európa legbiztonságosabb fapados légitársasága lett. 40 éves működése alatt még soha sem történt halálos baleset.
easyJet: 4. hely, és a második legbiztonságosabb európai fapados helyezett lett. Szintén balesetmentes a cég 30 éves története során.
Wizz Air: 7. hely, ezzel a harmadik legbiztonságosabb európai fapados. Fiatal flottával rendelkezik, az Airbus gépek átlagéletkora kevesebb mint 5 év.
További európai szereplők a top 25 fapados listán: Norwegian (12.), Vueling (13.), Jet2 (14.), Eurowings (20.), airBaltic (25.).
