Amikor a turistaosztály zsúfolt sorában kell helyet találni, sok utas eljátszik a gondolattal, hogy inkább ülést cserél a repülőgépen, miután mindenki elfoglalta a helyét – írja az Independent. Pete Hutchison, korábbi Virgin Atlantic kapitány, aki a közösségi médiában “Pete, az ír pilóta” néven vált ismertté, a lapnak elmondta: az utasok ilyen akciói a fedélzeten kiszámíthatatlan, akár veszélyes helyzeteket is eredményezhetnek a felszállás és a leszállás során.
Hutchison szerint ha sokan kezdenek el ülést cserélni, az megváltoztathatja a gép súlyeloszlását. Ha mindenki előre ülne, nehezebbé válna a felszállás, sőt bizonyos esetekben szinte lehetetlenné. Ha mindenki hátra ülne, a repülő gép a farkára billenhet felszálláskor, vagy a leszállásnál a farok súrolhatja a talajt.

A pilóta hangsúlyozta, hogy az utasok elhelyezkedése része a repülőgép felszállási és leszállási számításainak. A biztonságos repülés a megfelelő súlyelosztásról szól – vagyis arról, hogy a repülő középpontja a működési súlypont határain belül legyen. Ennek érdekében az egész gépet – személyzetet, utasokat, poggyászt, árut, üzemanyagot és ellátást – úgy kell elosztani, hogy minden a helyén legyen, amit a pilóták ‘trim’-nek hívnak.
A repülőgép súlypontját a földi személyzet és a kapitány ellenőrzi, és az utasok helye fontos változó ebben a számításban.
A pilóta elmondta: a fedélzeten szabad mozogni a repülés alatt, de a felszállásnál és a leszállásnál mindig a kijelölt ülésen kell tartózkodni. Egyébként egyes légitársaságok, például a Southwest, engedélyezték az ülésválasztást a beszálláskor (ez a rendszer 2026-tól megszűnik).
Nem mindig veszélyes
Az üléscsere csak akkor jelent komoly biztonsági kockázatot, ha a gép kevesebb mint 80%-os telítettségű. Ilyen esetekben a személyzet gondoskodik a megfelelő súlyelosztásról és az üresen maradt vészkijáratok felügyeletéről.
Jay Robert, korábbi Emirates légiutas kísérő, a Fly Guy’s Cabin Crew Lounge hálózat alapítója egy további problémára is felhívta a figyelmet: „A rendszereink az utas nevét az üléshez kötik. Ha az utas elmozdul anélkül, hogy jelezné, nehéz megtalálni őt, és előfordulhat, hogy a megrendelt különleges étel nem érkezik meg a megfelelő helyre.”
A szakértők szerint tehát hiába tűnik ártalmatlannak egy helycsere, ez a repülés biztonságát és a szolgáltatást egyaránt veszélyeztetheti.

