Ezt a két vidéket messze elkerülik az utasszállító repülőgépek - jó okuk van rá
Ma már szinte bárhová eljuthatunk egy repülőgép fedélzetén: mégis van két terület, melyet még a pilóták is messziről kerülnek, írja a Velvet. Nézzük, melyek ezek!
Tibet, a magas hegyek földje
Tibet nemcsak spirituális, hanem földrajzi szempontból is különleges hely: ez a világ legmagasabban fekvő fennsíkja, amit hatalmas hegyrendszerek vesznek körül. A Himalája, a Tangla-hegység és a Kunlun hegység mind 4 ezer méter fölé emelkedik:
ez pedig még a repülőgépeknek is kihívást jelent.
Elvileg nem lehetetlen a Himalája fölött átrepülni, de ehhez külön engedély kell, amit nem kaphat meg akárki. A kínai hatóságok csak akkor engedélyezik az áthaladást, ha a repülőgépek speciális, megerősített oxigénrendszerrel vannak felszerelve. Ennek oka egyszerű: ha vészhelyzet áll elő a levegőben, a gép nem tud azonnal biztonságos magasságra ereszkedni, mert a hegyek fizikailag útban vannak.

A gépekhez adott oxigénmaszkok legfeljebb 20 percnyi levegőt biztosítanak: ez a világ legtöbb helyszínén elég lenne az ereszkedés idejére. Tibet felett repülve ez a mennyiség azonban édeskevés, mivel
a leereszkedéshez akár több száz kilométert is meg kell tenni, mire alacsonyabb térségbe ér a gép.
Egy ilyen, potenciális vészhelyzet életveszélyes lehet az utasok számára.
Tibet felett repülve a hegyek közelsége miatt
nagyobb az esély az erősebb légörvényekre, vagyis a turbulenciára is.
Ez önmagában nem veszélyes a gépre nézve, de az utasoknak kellemetlen élményt, a pilótáknak pedig plusz kockázatot jelent. A legtöbb légitársaság ezért egyszerűen elkerüli a nagyobb turbulenciára hajlamos környékeket, és módosít az útvonalon.
Antarktika, ahol nincs hova leszállni
A másik terület, amely felett ritkán járnak repülőgépek, az Antarktika: ezt azért kerülik a légitársaságok, mert bár a kontinens hatalmas, de alig van rajta használható repülőtér. A három létező kifutópályát főként kutatók és expedíciók használják, és csak akkor működnek, ha az időjárás engedi.
Vészhelyzet esetén tehát csaknem lehetetlen a leszállás és a segítségkérés.
Emellett az Antarktika felett vezető útvonalak egyszerűen nem érik meg a légitársaságoknak: kevés olyan úti cél van a világban, amit ezen keresztül lenne érdemes összekötni. És még ha lenne is ilyen, a kontinens felett vezető útvonal szinte biztosan hosszabb lenne, mintha a repülőgépek megkerülnék a kontinenst. Márpedig az idő és az üzemanyag pénz – a légitársaságok pedig nem szórják feleslegesen.