Az Egyesült Államok egyaránt bővelkedik gyönyörű kilátást kínáló utakban és a semmi közepét keresztülszelő, elhagyatott autópályákban. Az Overseas Highway-en mindkettőt megtaláljuk: ez a mérnöki csodának számító útvonal ugyanis az óceánt szeli keresztül, írja a BBC.
Lehetetlen vállalkozásnak tűnt
A Miami és a floridai Key West közötti közlekedés nem mindig volt olyan egyszerű, mint ma. A 20. század elején az Egyesült Államok legdélebbi pontjára csak egynapos hajóúttal lehetett eljutni. Hála azonban az Overseas Highway néven ismert lenyűgöző mérnöki csodának, a menetidő nagyban lerövidült:
a különleges autópálya 181 kilométer hosszan, 42 hídon és 44 trópusi szigeten keresztül biztosít utat a víz felett.
Az Overseas Highway valójában Over-Sea Railroad (Tengerentúli Vasútvonal) néven épült, Henry Morrison Flagler (akit “a modern Florida atyjaként” emlegetnek) ötleteként. A befektető eredetileg a Miami-ig vezető vasútvonalakat kötötte volna össze, azonban meglátta a lehetőséget Key West szigetében, ahol élénk kereskedelmi tevékenység folyt. Ezért úgy döntött, a települést vasútvonallal köti Miamihoz.
Ezt az úgynevezett Key West Extension vasútvonalat sok kortársa lehetetlen vállalkozásnak tartotta: 1905 és 1912 között három hurrikán sújtotta az építkezést, több mint 100 munkás életét követelve. A vasút megépítéséhez hét évre, rengeteg pénzre és 4000 afroamerikai, bahamai és európai bevándorlóra volt szükség – akiknek aligátorokkal, skorpiókkal és kígyókkal kellett megküzdeniük a kemény körülmények között végzett munka során.
Amikor a vasút végül 1912-ben elkészült, a világ nyolcadik csodájaként emlegették.
A vasút első járataként egy fatüzelésű mozdony érkezett Key Westbe Miamiból az akkor 82 éves Flaglerrel a fedélzetén, aki kiszállt privát luxuskocsijából, és állítólag azt suttogta egy barátjának:
Most már boldogan halhatok meg. Teljesült az álmom.
“Az, hogy Flagler saját zsebből finanszírozta annak idején a projektet, elég figyelemre méltó volt” –magyarázta Brad Bertelli floridai történész. “Ma ilyesmire talán Jeff Bezos vagy Bill Gates lenne képes. Elon Musk a SpaceX-szel talán a legjobb modern összehasonlítás.”
Autóval az óceánon át
A vasút 1935-ig működött, amikor az évszázad leghalálosabb hurrikánja több kilométernyi sínt söpört el. Ahelyett, hogy újjáépítették volna, újragondolták Flagler remekművét, hogy megfeleljen az modern kori elvárásoknak. 1938-ban az amerikai kormány a világ egyik leghosszabb víz feletti útját kezdte el építeni, Flagler elpusztíthatatlannak tűnő hídjaira támaszkodva, amelyek 300 km/órás széllökéseknek is ellenálltak. A munkások leaszfaltozták a síneket az autók számára, és az újonnan megnyitott tengerentúli autópálya virágzó úti céllá változtatta a távoli Florida Keys-t .
Több mint egy évszázaddal a vasút befejezése után
az eredeti hidak közül 20 még mindig Miami és Key West között áll.
Az utat kevesebb mint négy óra alatt megtehetjük, de érdemes kerülőket tenni az útvonalon található települések irányába.
A legnagyobb hatású vívmány
Aki ma a tengerentúli autópálya teljes hosszán végighalad, tudja, hogy az út akkor ér véget, amikor Key Westben meglátja az US Mile Marker 1-et, vagyis az 1. útjelzőt. A fekete-fehér bója az Egyesült Államok legdélebbi pontját jelzi, ami azt jelenti, hogy az utazók itt közelebb vannak Kubához, mint Miamihoz.
Megérkezve sok látogató egyenesen a város főutcája, a Duval Street, vagy az Ernest Hemingway Múzeum felé veszi az irányt, de aki az útvonal történetére kíváncsi, annak a Sails to Rails Múzeumot is érdemes meglátogatni.
A múzeum Key West 500 éves történelmét mutatja be, bemutatva,
hogyan fejlődött az apró trópusi sziget kalózparadicsomból kereskedelmi csomóponttá és turisztikai célponttá.
A modern világ nyolcadik csodája című kiállítás pedig a vasút fejlődését mutatja be, és elmagyarázza, hogy a 20. század eleji technológia határait feszegetve végül hogyan sikerült minden egyes akadályt legyőzni.
“Ha ki kellene emelnem a Florida Keys történelmének legnagyobb hatású eseményét, az kétségtelenül a Flagler-féle tengerentúli vasút befejezése lenne” – magyarázta Dr. Cori Convertito, Florida Keys történésze. “Az ő víziója, elhivatottsága, vállalkozó szelleme és előrelátása révén a Keys először kapcsolódott össze az amerikai szárazfölddel. A szigetlánc lakói és látogatói részére biztosított kereskedelmi és utazási előnyöket nem lehet eléggé hangsúlyozni. Ez örökre befolyásolta a Keys gazdasági pályáját, és megnyitotta az utat a mai turisztikai ipar előtt.”

