A kínai nagy fal alatt, a világ egyik legkülönlegesebb állomásán halad át az első önvezető gyorsvasút

Fruzsi
Fedélzetén a téli olimpia utasaival Januárban elindult a Fuxing, amely a Badaling állomás miatt is nevezetes. A világ legnagyobb, legmélyebbre ásott gyorsvasúti megállója ez, amelyet olyan apró robbantásokkal fúrtak a mélybe, amelyek egyike sem volt erősebb, mint egyetlen lépés a kínai nagy falon.

A 2022-es pekingi téli olimpiai játékok idejére üzembe helyezték világ első önvezető nagy sebességű vonatát, amely 3 óra helyett 56 perc alatt szállítja át a hivatalos személyeket és a sportolókat Peking és Csangcsiakou között. A saját magát vezető gyorsvonat útja egy másik mérnöki csodát keresztez: áthalad a 2019-ben elkészült Badaling Nagy Fal Állomáson. Annak érdekében, hogy a műemlék még véletlenül se sérüljön, az állomást különleges technikával építették, rekordot döntő 102 méteres mélységbe a föld alá.

Kalauz a kínai gyorsvonaton - A kínai nagy fal alatt fut a világ első vezető nélküli nagy sebességű vasútja ami az olimpia résztvevőit szállítja
Carl Court/Getty Images

A háromszintes állomás a maga 36 ezer négyzetméterével akkora, hogy a Kínában szokásos 5 perc helyett itt már 12 perccel az utolsó szerelvény indulása előtt zárják a kapukat, hogy az utasoknak elég idejük legyen idejük átkelni a területen. Hogyan tudtak az UNESCO világörökségi helyszíne alatt felépíteni egy ekkora állomást, amely még 12 kilométernyi alagútrendszert is magában foglal? A komplexum három éven keresztül épült, a kínai állami média tájékoztatása szerint a mérnökök az országban elsőként egy elektronikus detonátor segítségével ezredmásodpercre pontosan időzítették a robbanásokat, méghozzá úgy, hogy egyetlen becsapódás se legyen erősebb, mint egy lépés a felette fekvő falon.

A kínai gyorsvonat befut az állomásra - A kínai nagy fal alatt fut a világ első vezető nélküli nagy sebességű vasútja ami az olimpia résztvevőit szállítja
Carl Court/Getty Images

Az összesen több mint 170 km hosszú Peking-Csangcsiakou vasútvonalon a Kínai Állami Vasúti Csoport által fejlesztett és üzemeltetett elektromos motorvonat, a Fuxing közlekedik. A január elején bemutatott jármű óránként akár 350 kilométeres sebességgel haladhat, és önvezető technológiája ellenére mindig egy felügyelő mozdonyvezetővel a fedélzetén közlekedik.

A kínai gyorsvonat belülről - A kínai nagy fal alatt fut a világ első vezető nélküli nagy sebességű vasútja ami az olimpia résztvevőit szállítja
Lintao Zhang/Getty Images

A vonat képes automatikus indulásra, megállásra, és követi az állomások közötti különböző sebességhatárokat. A vonat nyolc kocsija 5G-jelekkel, intelligens világítással és 2718 érzékelővel van felszerelve, amelyek valós idejű adatokat gyűjtenek és észlelik az esetleges működési rendellenességeket. A speciális kocsikat a sportolók igényeit szem előtt tartva tervezték. Egyes kabinokban például QR-kóddal lehet hozzáférhető, nagyobb tárolóhelyeket alakítottak ki a téli sportfelszerelések számára. 

(via)