A jövő évtől visszafizetik az autópálya-matricák árát a magyarok egyik kedvenc turistaországában, ha dugóba kerülünk
Az olasz közlekedési hatóság friss, 211/2025-ös határozata teljesen új alapokra helyezi a kapcsolatot az autópálya-üzemeltetők és az autósok között – olyan reform ez, amely Európában is egyedülállónak számít. A döntés célja világos: a díj csak akkor legyen kifizetendő, ha a szolgáltatás is rendben van. Ahogy Nicola Zaccheo, az olasz közlekedési hatóság elnöke fogalmazott: „A díjnak arányosnak kell lennie azzal, amit a felhasználó valójában kap.” Ha pedig az autópálya nem nyújtja a megfelelő színvonalat, jár a kompenzáció.
Mikor indul a visszatérítési rendszer?
A rendszer két ütemben lép életbe: 2026. június 1-től működni fog a visszatérítés az ugyanazon társaság által kezelt szakaszokon, ha a forgalom torlódik vagy az építési munkák okoznak késést.
2026. december 1-től életbe lép a több üzemeltetőt érintő utak visszatérítési rendszere is – vagyis ha valaki több autópálya-társaság szakaszain át közlekedik.
2027. december 31-ig egy monitorozási időszak következik, amely alatt az illetékes hatóság folyamatosan értékeli a rendszer hatékonyságát, és 2027 júliusáig módosításokat is kezdeményezhet.
Milyen késés után jár visszatérítés?
A szabály egyszerű: minél hosszabb az út, annál nagyobb késés kell a visszatérítéshez.
- 30 km alatt: a visszatérítés automatikusan jár, nincs minimális késési határ.
- 30–50 km között: legalább 10 perc késés szükséges.
- 50 km fölött: minimum 15 perc késés kell.
A rendszer nem tesz különbséget alkalmi használók és bérletesek között: mindenki ugyanarra a visszatérítésre jogosult. A rendszeres autópályázók azonban felmondhatják az előfizetésüket, ha a munkálatok miatt a napi közlekedés lehetetlenné válik.

Amire nem jár visszatérítés
Néhány helyzet automatikusan kikerül a rendszerből:
- váratlan, sürgősségi munkálatok (baleset, extrém időjárás, földcsuszamlás, műszaki mentés),
- mozgó/mobil munkaterületek – legalábbis az első időszakban,
- 10 eurócent alatti visszatérítések (ezeket csak akkor utalják, ha az összeg eléri az 1 eurót).
Az egyik legfontosabb újítás egy országos, minden üzemeltetőre kiterjedő mobilapp, amelyben: valós idejű forgalmi információk, aktuális munkálatok, visszatérítési igények kezelése lesz elérhető egyetlen felületen.
Aki nem szeretne appot használni, továbbra is ügyintézhet zöld számokon vagy a kezelők weboldalain.
Ki fizeti a visszatérítések költségeit?
Ez a reform egyik legérzékenyebb pontja.
Építési munkák esetén
Új koncesszióknál: a visszatérítés költsége nem hárítható át a díjakra.
Folyamatban lévő koncesszióknál átmeneti időszak jön:
2026–2027: a díjakból a költség 100%-a visszanyerhető,
2028: 75%,
2029: 50%,
2030: 25%.
Forgalmi blokkoknál
Ha külső ok (időjárás, baleset) okozza a fennakadást, a kezelők a díjakon keresztül visszaszerezhetik a kifizetett visszatérítéseket, de csak akkor, ha igazolni tudják a vis maior helyzetet. A hatóság kiemeli: a munkálatokat végzők nem ellenségek – szükséges a fejlesztés a biztonság fenntartásához. A cél az egyensúly megtalálása a felhasználói jogok és a rendszer fenntarthatósága között.
Az olasz fogyasztóvédők vezetője, Massimiliano Dona szerint: a teljes visszatérítés még nem elégséges, súlyosabb esetekben kiegészítő kártérítésnek is járnia kellene, hogy valódi visszatartó ereje legyen, erre jogi lehetőség is lenne, mivel az olasz jogszabályok felhatalmazzák a hatóságot ilyen jogosultságok megadására. Dona szerint probléma az is, hogy a régi koncesszióknál még évekig visszaterhelhetők lesznek a költségek a díjakra, így „a rossz szolgáltatásnak valójában nem lesz valódi következménye az üzemeltetőkre nézve”.
A másik nagy fogyasztóvédelmi szervezet még erősebben fogalmaz: szerintük a rendszer úgy van kialakítva, hogy a visszatérítések árát ugyanazok az autósok fizetik ki, akik a dugókba ragadnak.
A Codacons szerint: a rendszer lehetőséget ad a kezelőknek arra, hogy „okosan” elkerüljék a visszatérítéseket, például azáltal, hogy bizonyos szakaszokon csökkentik a díjakat – így már nem kell visszatérítést fizetni, a mozgó munkaterületek kizárása komoly kiskapu, és ami a legproblémásabb: a társaságok a visszatérítések költségét végül díjemelésként vissza fogják szedni.
Ahogy fogalmaznak: „A végén az autósok saját zsebükből fizetik meg a nekik járó visszatérítést.”

