A mediterrán nyaralások napjai meg vannak számlálva - egészen furcsa utazási trend hódít
A nyári hőhullámok, a magas árak és a zsúfoltság miatt egyre többen gondolják újra, hová is utazzanak nyáron. Sokak számára már nem vonzó a július-augusztusi tikkasztó hőségben elutazni az olyan mediterrán célpontokra, mint Olaszország, Görögország vagy Spanyolország. A fiatal utazók új trendet diktálnak: a nyári forróság helyett a hűvösebb éghajlatot keresik, és az északi országokat célozzák meg – írja a CNBC.
Az újfajta kikapcsolódásnak neve is van: “coolcation”, azaz hűvös nyaralás.
Fotó: Getty Images
„A covid után, 2022-ben és még 2023 nyarán is robbanásszerűen megnőtt a déli országok népszerűsége” – mondta James Thornton, az Intrepid Travel vezérigazgatója a CNBC-nek. „Úgy tűnt, mindenki pótolni akarja a kihagyott mediterrán nyaralást. Csakhogy ezek az utak sokszor drágák, zsúfoltak és a klímaváltozás is veszélyezteti őket.”
2024-re és 2025-re azonban megfordult a trend: egyre nagyobb az érdeklődés a hagyományosan hűvösebb, északi országok iránt a nyári csúcsidőszakban. Az Intrepid Travel adatai szerint a brit utasok körében 50%-kal nőtt a foglalások száma Izland, Észtország és a skandináv országok irányába július-augusztusban. A dél-európai utak pedig egyre inkább a tavaszi és őszi szezonra tolódnak át.
Április és június, valamint szeptember és október között Olaszországba 16%-kal, Görögországba pedig 37%-kal nőtt a foglalások száma. A nyári hónapokra szóló dél-európai utak viszont 15%-kal estek vissza.
Úgy tűnik, a klasszikus mediterrán nyaralások napjai meg vannak számlálva. A „coolcation” két generáció számlájára írható leginkább: ők a baby boomerek (1946–1964 között születettek), valamint az első alkalommal utazó, 18–35 éves fiatal felnőttek.
„A babyboomerek gyerekei már kirepültek, sokan már kifizették a jelzáloghitelt, így több idejük és pénzük van világot látni – és nem nyomja őket annyira a megélhetési válság sem” – magyarázta Thornton. „A fiataloknál viszont inkább az élmény a fontos, és számukra a lakásvásárlás úgyis kevésbé elérhető, ezért inkább utazásra költenek.”
A klímaváltozás rátesz egy lapáttal
Athén, Róma vagy Barcelona sokáig a nyári turizmus legnépszerűbb célpontjai közé tartoztak. Csakhogy a tavalyi év volt Európa legmelegebb nyara, idén már márciusban rekordhőmérsékleteket mértek, ami súlyos hőhullámokat vetít előre. Jenny Southan, a Globetrender utazási trendfigyelő cég vezetője szerint a „coolcation” egyre erősebb irányzat lesz, ahogy a klímaváltozás hatásai fokozódnak. „A fogyasztók tudatosan döntenek úgy, hogy elkerülik a tűzvészek és extrém hőség sújtotta helyeket. Nem feltétlenül mondanak le a mediterrán régióról, de tavasszal vagy ősszel utaznak oda inkább – nyáron viszont Norvégiát vagy Finnországot választják” – mondta a szakértő.
Észak-Európa nyert a trenddel
Svédország és Észtország turizmusának ez komoly gazdasági lehetőséget jelenthet. Az Észt Turisztikai Hivatal is érzi a hűvösebb célpontok iránti növekvő keresletet. „Ez egy hosszabb távú trend, amit nem csak a hőmérséklet, hanem például a túlzsúfolt üdülőhelyek elkerülése és a természetközeliség iránti vágy is táplál” – mondta Anneli Lepp, a hivatal igazgatója. Észtország nem klasszikus napozós nyaralóhely – inkább az aktív kikapcsolódás, túrázás és természetjárás vonzza ide az embereket. De egyre többen értékelik ezeket az élményeket is.
A trend segíthet abban is, hogy enyhüljön a túlturizmus az olyan helyeken, mint Ibiza vagy a görög szigetek. Így az országok egész évre eloszthatják a turistaforgalmat – ami fenntarthatóbb bevételi forrást és kevésbé megterhelő működést jelent.