A miniszter szerint a közösségi közlekedés népszerűsége növekszik: több utas használja, és a jegybevétel is elérte a korábbi szintet. Kiemelte, hogy a tarifareform hatására a nagyvárosok körül sokan hagyják hátra autóikat, és inkább a tömegközlekedést választják – írja a 24.hu. Lázár úgy fogalmazott: „nem dúskálunk a pénzben” – utalva az EU-s források felfüggesztésére –, ezért idén „Havária-tervvel” (vészhelyzeti tervvel) készülnek a nyári időszakra.

Június 1-jétől elindul a késési biztosítás: ha egy vonat legalább 20 percet késik, az utas visszakapja a jegyár 50 százalékát. Ez a jegyekre és a helyjegyekre egyaránt vonatkozik. A miniszter fontos előrelépésnek nevezte, hogy az állam ezzel felelősséget vállal a késésekért.
Felújítják a vasúti mosdókat
December 31-ig 1200 vasúti mosdót újítanak fel, és 2026 januárjára minden illemhely megújul. A felújítás költségeit a MÁV saját forrásból biztosítja, egyes mosdók fizetősek lesznek.
2026 tavaszáig 70 mozdonyt bérelnek, amelyekkel például a Miskolc–Budapest viszonylaton többperces időnyereség érhető el. További 30 mozdony bérlését tervezik a következő évben, amit Lázár jelentős előrelépésként értékelt. A cél, hogy látványosan csökkenjen a 20 percen túli késések száma.
Emellett a metró menetidejéhez fogják igazítani a HÉV-eket és a buszokat is.
A nyári menetrend június 21-től lép életbe. A miniszter hangsúlyozta: a tavalyi tapasztalatokból tanulva alaposabban készülnek, ugyanakkor 40 fokos melegben tökéletes közlekedést biztosítani szinte lehetetlen. Ennek ellenére idén nyáron 250-300 busz segíti majd a vasúti közlekedést, köztük légkondicionált MÁV-buszok is, amelyek minden nap legalább egyszer elérnek majd minden hazai településre.
A MÁV emellett 36 állomás felújítását is kigazdálkodta.
Hegyi Zsolt hozzátette: hónapok óta készülnek az intenzív nyári forgalomra. Székesfehérvár és Budapest között június 21-től 160 km/órára emelik a pályasebességet, ami három perc menetidő-csökkenést hozhat. Pécsen fehérre festett sínekkel védekeznek a hőség okozta deformációk ellen.
A nyár a nagy karbantartások időszaka is lesz: négy nagyobb projekt érinti majd Rákosrendezőt, a Budapest–Pécs és Békéscsaba–Szeged vonalakat, valamint a Keleti pályaudvart. A vezérigazgató megköszönte az utasok türelmét. Hegyi szerint idén több járaton lesz elérhető légkondicionált ülőhely, és létrehozták az Országos Haváriaközpontot is, hogy minden utas célba érjen.
Az InterCity járatokon kekszet és frissítő kendőt osztanak majd, a Déli pályaudvaron pedig júniusban elindul a Fresh Corner szolgáltatás. A nyári InterCity vonatokon takarítók garantálják a tiszta mosdókat és fedélzetet az indulástól az érkezésig. Hegyi a késési biztosításról úgy nyilatkozott: „a késés egy be nem tartott ígéret” – és ha ez megtörténik, az utas jogosan kap vissza pénzt.
