Vége a rémálomnak Európa meseszép Instagram-szigetén: fellélegzett a Kék Lagúna
A Kék Lagúnánál júliusban és augusztusban mért legmagasabb látogatószámot augusztus 22-én pénteken regisztrálták, 3830 fővel – ez 68%-os csökkenést jelent a 2024-es nyári csúcsértékekhez képest.
- Az új foglalási rendszer napi három idősávjában (délelőtt/délután/este) átlagosan 1979 látogató tartózkodott egyszerre a területen.
- Júliusban és augusztusban a 189 elérhető idősávból mindössze 34 esetben haladta meg a látogatók száma egyszerre a 3000 főt.
Ezek az adatok megerősítik a Máltai Turisztikai Hivatal (Malta Tourism Authority, MTA) által májusban bevezetett új foglalási rendszer és a Team Blue Lagoon által irányított működés pozitív hatásait – ismertette közleményében a hivatal magyarországi képviselete.
Hamarosan bemutatják a hosszú távú ökológiai rehabilitációs terveket
A foglalási rendszer egyike azon intézkedéseknek, amelyek célja a Kék Lagúna – egy Natura 2000-es terület – környezetvédelmi fenntarthatóságának növelése és a látogatói élmény javítása. Az MTA megbízta a nemzetközileg elismert Mizzi Studio építészeti és tervezőirodát, hogy dolgozzon ki hosszú távú rehabilitációs javaslatokat a terület természeti szépségének megőrzése, az ökológiai egyensúly biztosítása és a fenntartható közösségi használat érdekében. A javaslatokat jelenleg az érintettekkel, köztük civil szervezetekkel egyeztetik, és hamarosan nyilvános konzultációra is sor kerül.
Tavaly a csúcsidőszakban akár 12000 látogatót is regisztráltak egyszerre a Kék Lagúnánál. Az idilli környezet népszerűségét az is fokozza, hogy influenszerek tömegei érkeztek a szigetre, akik megörökítették magukat a festői táj előtt, és posztolták azt a közösségi médiában, például az Instagramon.
Az idén bevezetett, ingyenes online foglalási rendszer – Book. Protect. Enjoy. – legfeljebb 4000 fő egyidejű jelenlétét engedélyezi, ami az első komoly lépés a terület fenntartható kezelésének irányába.
A rendszer lehetővé teszi, hogy a látogatók három idősáv közül válasszanak: délelőtt, délután vagy este.
A júliusban és augusztusban mért átlag 1979 fős látogatószám idősávonként azt mutatja, hogy a rendszer sikeresen osztja el a látogatói forgalmat a nap folyamán, elkerülve a korábban tapasztalt túlzsúfoltságot. Ezek az adatok további intézkedések tervezését is segítik.
A Team Blue Lagoon az év elején alakult, és négy fő célkitűzésre összpontosít:
- A látogatói forgalom javítása az új foglalási rendszer segítségével
- Biztonságosabb látogatói élmény megteremtése megnövelt fürdőzési zónával
- A terület takarítására és hulladékkezelésére nagyobb erőforrások biztosítása
- Szigorúbb ellenőrzés és biztonság a területen, szárazföldön és vízen egyaránt
Májusban a Team Blue Lagoon 12%-kal megnövelte a fürdőzési zóna területét. Két kisebb strandot is biztonságos fürdőzési területként alakítottak át.
A takarító kapacitás megduplázódott: naponta több mint 12 fős személyzet dolgozik a szemetesek ürítésén, a hulladék összegyűjtésén, valamint a zuhanyzók és illemhelyek karbantartásán, amelyek szintén felújításra kerültek. A hulladékot gyakrabban szállítják el a szigetről, csökkentve ezzel a környezeti terhelést.

A helyi tengeri közlekedés is átszervezésre került: a Transport Malta tisztviselői által irányított új kikötőkapitányság felügyeli a hajók érkezését és indulását a meglévő kikötőhelyeken.
A helyszíni biztonsági szolgálatot megerősítették: új járőrcsapat, több vízimentő, rendőrök, környezetvédelmi felügyelők és mentőszemélyzet van jelen a helyszínen. A kereskedelmi tevékenységekhez kapcsolódó szabályok betartását is szigorúbban ellenőrzik.
Új táblák segítik a látogatókat a szabályok betartásában és az előírt ösvényeken való közlekedésben, elkerülve a védett “garigue” területet. Néhány ösvény biztonsági okokból felújításra került.
Jobb élmény a látogatóknak
A Máltai Turisztikai Hatóság vezérigazgatója, Carlo Micallef így kommentálta az eredményeket: „A létszám korlátozásával és a látogatói forgalom elosztásával a foglalási rendszer alapot teremt a Kék Lagúna hosszú távú védelméhez miközben jobb élményt nyújtunk a látogatóknak. Ezek a fejlesztések alátámasztják az eddig megtett intézkedések hatékonyságát, valamint a Team Blue Lagoon és partnereink elkötelezettségét a megkezdett út folytatására.”
Ian Borg miniszterelnök-helyettes valamint külügy- és turisztikai miniszter hozzátette: „A Team Blue Lagoon idei nyári munkája az első kézzelfogható lépés a fenntartható működés felé ezen a nemzeti értéket képviselő Natura 2000-es területen. Az eredmények biztatóak – ez egy létfontosságú első lépés a hosszú távú rehabilitáció és a jobb látogatói élmény felé. Fontos hangsúlyozni: ez még csak a kezdet. Tovább elemezzük az adatokat és vizsgáljuk a következő lehetséges lépéseket. A Kék Lagúna nagyon kis terület, ami jelentős fizikai korlátot jelent a befogadható kapacitásnak, különösen szárazföldön. Népszerűsége miatt csúcsidőben mindig zsúfolt lesz. Ez azonban nem fogja visszatartani törekvéseinket. Kitartóan dolgozunk azon, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt a környezetvédelem és a kellemes látogatói élmény között.”
Az MTA és a Team Blue Lagoon több minisztérium, hatóság és szervezet támogatásával koordinálja a fejlesztéseket, köztük a Külügyminisztérium és Turisztikai Minisztérium, a Gozói és Tervezési Minisztérium, a Transport Malta, a Környezetvédelmi és Erőforrás Hatóság, a Rendőrség, a LESA (Környezetvédelmi Ügynökség) és a Polgári Védelem – olvasható a közleményben.

