Melyik légitársaság gépén férsz el a legjobban? – Így szerezhetsz több helyet a gépen
A rövid távú járatok közül a Turkish Airlines kínálja a legtágasabb üléshelyet legalább 76,2 cm üléstávolsággal, sőt, egyes sorokban akár 81,3 cm. Hasonlóan kényelmes lehet néhány KLM-gép is, ahol szintén akad 81,3 cm-es sor, más járatokon a hely mindössze 71,1 cm-re szűkülhet – írja a Which.
A brit Loganair is kiemelkedik: minden gépén legalább 76,2 cm az ülések közötti távolság, néhol pedig 78,7 cm. Ez mind kedvezőbb, mint amit a többi európai rövid távú légitársaság – például a British Airways, az easyJet, a Ryanair vagy a Wizz Air – kínál.

Hosszabb repülőutakon több a hely
A hosszabb repülőutakon szerencsére jobb a helyzet: itt a legtöbb légitársaság
minimum 78,7 cm üléstávolságot biztosít.
Az Emirates, Qantas, Singapore Airlines és a Tui 81,3 cm-t kínál, míg az Etihadnál 78,7 és 83,8 cm között mozog a lábtér. A lábtér mellett az ülés szélessége sem mindegy – és ez nem a légitársaságon, hanem a repülőgép gyártóján múlik. Az Airbus szélesebb, 45,7 cm-es üléseket ad a hosszú távú gépein. A Boeingnél a legtöbb gépen 43,2 cm-es ülések vannak, néhány kivétellel (például bizonyos 777-esek és Dreamlinerek).
Érdemes tudni, hogy az elmúlt 10–15 évben az ülések szélessége csökkent: a korai Boeing 787 Dreamlinerek még nyolc üléses sorokkal repültek, ma viszont a legtöbb már kilenc székkel működik, így kevesebb hely jut az utasoknak.
Kényelem hosszú távon
Az AeroLOPA adatai szerint a nagyobb légitársaságok hosszú távú járatain az ülések így alakulnak:
Aer Lingus: 78,7 cm lábtér, 45,7 cm szélesség
Air Canada: 78,7–81,3 cm lábtér, 43,2–45,7 cm szélesség
British Airways: 78,7 cm lábtér, 43,2–45,7 cm szélesség
Ezek a légitársaságok a legfukarabbak a hellyel
A felmérés szerint a legkisebb üléstávolságot kínáló légitársaságok rövidebb utak esetén a KLM, a Lufthansa, a Ryanair, a TAP a Portugal és a Wizz Air, ahol egyes gépeken mindössze 71,1 cm jut az utasoknak. Különösen kényelmetlen lehet a helyzet, ha a kézipoggyászt a lábtérbe kell zsúfolni – emiatt sokszor inkább egy több csomagot fedélzetre engedő légitársaság (pl. BA vagy Jet2) lehet a jobb választás.
Bár a Wizz Air hivatalosan rövid távú légitársaságként működik, egyre gyakrabban indít közepes hosszúságú járatokat, például a londoni Gatwick és a szaúd-arábiai Dzsidda között. Ez az út 6 óra 35 perc, ami rendkívül hosszúnak számít, ha az utasnak mindössze 71,1–73,7 cm üléstávolság jut, különösen akkor, ha a kézipoggyászát a lábtérbe kell helyeznie.
Nem minden a pénz
Nem szabad azt hinni, hogy a magasabb jegyár mindig több helyet jelent. A turistaosztály üléstávolsága alig különbözik a fapadosok és a hagyományos légitársaságok között. Az Aer Lingus és a British Airways rövid távon 73,7–76,2 cm üléstávolságot kínál 43,2–45,7 cm szélességgel. Az easyJet gépein 73,7 cm a standard lábtér, de az ülések valamivel szélesebbek, 45,7 cm-esek. A Jet2 73,7–76,2 cm lábteret biztosít 43,2–45,7 cm szélességgel. A KLM 71,1–81,3 cm közötti tartományban mozog, szélességben pedig 43,2–45,7 cm. A Loganair 76,2–78,7 cm távolságot kínál, az ülések azonban keskenyebbek, 43,2 cm szélességgel. A Lufthansa 71,1–78,7 cm lábtérrel dolgozik, 45,7 cm szélesség mellett.
Így szerezhetsz extra helyet
Ha több lábteret szeretnél a turistaosztályon, azt akár ingyen is elérheted. Az egyik legegyszerűbb módja, ha a becsekkolás során a vészkijáratnál vagy az első sorban választasz ülést, mert ezeknél a helyeknél a szabályzat miatt mindig nagyobb a mozgástér.
Érdemes időben becsekkolni, mert a legjobb helyeket hamar lefoglalják.
Ha kevésbé zsúfolt járaton utazol, a személyzet sokszor engedi, hogy átülj szellősebb sorokba, így akár egy teljes sort is megkaphatsz magadnak. Bizonyos légitársaságoknál a törzsutasprogramok tagjai – még alacsony szinten is – előnyt élvezhetnek a nagyobb lábterű helyeknél, ezért megéri regisztrálni. Végül pedig nem árt rákérdezni a reptéri pultnál vagy a beszálláskor, hiszen ha marad üres, kényelmesebb ülés, gyakran szívesen átültetnek – mindezt felár nélkül.

