Drágul a horvát tengerpart: egyre többen visznek otthonról alapvető dolgokat a nyaralásra
Az RTL Direkt háromhetes adatgyűjtéséből kiderül, hogy a part menti településeken több alapvető termék ára is érezhetően megugrott. A legnagyobb, 10,38 százalékos emelkedést Tribunjban regisztrálták – írja a Portfolio.
Beszédes példák is alátámasztják a drágulást: míg egy csomag WC-papír Zágrábban 2,79 euróba kerül, addig Tribunjban ugyanezért már 3,32 eurót kell fizetni – ez 19,10 százalékos emelkedést jelent. A tisztítószerek ára 2,59-ről 2,99 euróra nőtt, egy liter joghurt pedig 0,99-ről 1,08 euróra drágult.

„Ezek alapvető termékek, amelyeket az embereknek meg kell vásárolniuk, különösen a turisztikai apartmanokban, és ez még magasabbra hajtja az árakat” – magyarázza Mladen Vedriš közgazdász. Žminjben például 17 százalékos WC-papír-áremelkedést jegyeztek fel. A horvát kormány által előírt átláthatósági követelmények révén fejlesztett alkalmazások jelenleg közel kilencmillió termék árát követik nyomon országszerte, és ezekből világosan kirajzolódik a szezonális infláció hatása a tengerparti régiókban.
A legnagyobb áremelkedés sorrendben Tribunj (10,38%), Posedarje (10,11%), Pakoštane és Pomer (10%), valamint Pašman (9,96%) településen tapasztalható.
Vedriš arra is figyelmeztetett, hogy ha ez a háromhetes tendencia egész évben kitart, az éves drágulás mértéke meghaladhatja a 20 százalékot.
Nem az ételek lettek a legdrágábbak
Meglepő módon nem az élelmiszerek, hanem a tisztálkodási szerek ára ugrott meg leginkább.
Soha nem gondoltam volna, hogy a tisztálkodási és tisztítószerek lesznek a legdrágábbak. Azt hittem, az élelmiszerek lesznek a fő árhajtók
– mondja Ivo Ugrina, az egyik árfigyelő alkalmazás társfejlesztője.
A különbségek különösen szembetűnőek a szárazföld és a part menti területek között: egy pelenka a szárazföldön 14,99 euró, de a tengerparton akár 25,99 euróba is kerülhet. Egy egyszerű fogkrém is duplájába fájhat, 3 euró helyett akár 6 euróba. Egy tábla csokoládé ára pedig, amely máshol 2 euró körül alakul, a tengerparton akár 8 euró is lehet.
Érdekesség, hogy a legélesebb áremelkedések inkább a kisebb, turisztikailag kedvelt helyeken tapasztalhatók, nem pedig a nagyvárosokban. Míg Splitben csak 1 százalék körüli, Dubrovnikban pedig 3 százalék alatti volt az emelkedés, a kisebb Zaostrog faluban 10 százalékkal nőttek az árak. Damir Novotny közgazdász szerint ennek hátterében logisztikai okok állnak:
„Könnyebb egymillió embert ellátni Zágrábban, mint 200 000-et, akik Zadar megyében szétszórva élnek. Valakinek fedeznie kell ezt a költséget” – jegyzi meg.
A turisták egy része máris alkalmazkodott a horvátországi helyzethez, és otthonról hoz magával minél több holmit.
Hamarosan nemcsak konzerveket hoznak magukkal, hanem WC-papírt is
– mondja Vedriš.