A francia hatóságok mostantól jóval keményebben lépnek fel azokkal az utasokkal szemben, akik akadályozzák a személyzet munkáját, nem tartják be a biztonsági előírásokat, vagy antiszociális, zavaró magatartást tanúsítanak a fedélzeten. A 2025. november 8-án életbe lépett 2025-1063 számú rendelet világos büntetési tételeket állapít meg – a szabályszegők akár 20 000 eurós bírsággal és négy évig tartó repülési tilalommal is számolhatnak – írja az Independent.
Mi minősül szabályszegésnek?
A francia kormány közleménye több olyan viselkedést is nevesít, amely súlyos büntetést vonhat maga után:
- elektronikus eszköz használata akkor is, amikor a személyzet kifejezetten megtiltotta,
- a személyzet biztonsági feladatainak akadályozása,
- a biztonsági utasítások megtagadása.
Az új szabályozás értelmében a polgári légiközlekedésért felelős miniszter akár 10 000 eurós bírságot is kiszabhat első alkalommal, ismételt szabályszegés esetén pedig ez az összeg 20 000 euróra (majdnem 8 millió forintra) emelkedhet.
A legsúlyosabb esetekben négy évre szóló beszállási tilalom is járhat.
Külön adatbázis a renitens utasoknak
A francia Polgári Légiközlekedési Hatóság egy új adatbázist is létrehoz, amelyben a légitársaságok jelenthetik a „káros vagy veszélyes magatartású” utasokat. Ezt szintén a hatóság kezeli majd. Philippe Tabarot közlekedési miniszter szerint az új rendszer célja egyértelmű:
„Az utasok és a személyzet biztonsága a legfőbb prioritásunk. A fedélzeten tanúsított rendbontó viselkedés elfogadhatatlan: veszélyezteti a repülés biztonságát és rontja a személyzet munkakörülményeit.” A miniszter „gyors, igazságos és arányos intézkedésnek” nevezte a szabályozást, amely szerinte egyértelmű üzenetet küld: a zavaró, agresszív viselkedés többé nem marad következmények nélkül.

Egyre több a problémás utas máshol is
A nemzetközi statisztikák azt mutatják, hogy az utasok körében tapasztalható rendbontás világszerte növekvő probléma: Az IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) szerint 2024-re átlagosan minden 395. járaton történt valamilyen incidens. Az EASA (Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) havi 200–500 esetet jelent Európa-szerte.
A szakértők szerint időszerű volt a szigorítás
Simon Calder, az Independent ismert utazási szakértője úgy véli, hogy bár egyes büntetések szigorúnak tűnhetnek, összességében helyes az irány: „A 10 000 eurós bírság talán túlzásnak tűnik egy elfelejtett repülőgép-mód miatt, de az igazán irritáló és veszélyes viselkedés visszaszorítására szükség van ilyen elrettentő erejű büntetésekre.” Hozzátette, hogy sok esetben a rendbontó utasok egyáltalán nem kapnak komoly büntetést, miközben magatartásukkal másokat félemlítenek meg, illetve a repülés biztonságát kockáztatják.

