A Consumer Choice Center nevű amerikai fogyasztóvédelmi szervezet immár hatodik alkalommal állította össze az „European Railway Station Index” listát, amely Európa 50 legforgalmasabb vasútállomását értékeli. Az elemzés augusztusban készült, hivatalos jelentések, online adatok, állomástérképek, valós idejű frissítések és saját elemzés alapján – írja a Travelbook.
A szempontok között szerepelt, hogy milyenek a jegyvásárlási lehetőségek, az állomáson elérhető szolgáltatások listája, az akadálymentesség, az ingyenes wifi, a helyi és nemzeti vasúthálózati kapcsolatok, valamint a közösségi közlekedési és autókölcsönzési lehetőségek is.
Az állomások legfeljebb 118 pontot szerezhettek – de egyetlen sem érte el a maximumot.
Zürich lett a legjobb
A lista élén ismét a zürichi főpályaudvar végzett 101 ponttal. Itt évente több mint 100 millió utas fordul meg, a késések aránya pedig alig haladja meg a 4 százalékot. Az átlagos várakozási idő mindössze 1,33 perc, amivel Európa legpontosabb állomásának számít.
Zürichet szorosan követi a lengyelországi Wroclaw Glowny állomás 98,5 ponttal. A harmadik helyen a svájci Bern állomása zárt 94,5 ponttal, míg a negyedikre a berlini főpályaudvar futott be 92 ponttal. Az ötödik helyet a brit London Paddington szerezte meg 91,5 ponttal, közvetlenül mögötte pedig a holland Utrecht Centraal végzett 91 ponttal. A hetedik helyen ismét egy londoni állomás, a London Bridge található 90 ponttal, a nyolcadikon pedig a bécsi főpályaudvar 89,5 ponttal. Ugyancsak 89,5 pontot ért el a párizsi Gare Montparnasse, a legjobb tízbe pedig a holland Amszterdam Centraal került be, 89 ponttal.
Berlin csúnyán alulmaradt
A lista végén több német állomás is szerepel, köztük a legutolsó helyen álló Berlin-Gesundbrunnen, amely 47 pontot kapott.
Évente átlagosan 74 millió utas fordul meg itt, mégis csupán három bolt és hét vendéglátóhely található az állomáson – más pályaudvarokhoz képest ez nagyon kevés. Az utasoknak átlagosan 10,83 percet kell várniuk a peronon, és a vonatok 42 százaléka késik.

Nagy a baj a németeknél
A jelentés szerint a német vasúthálózat komoly problémákkal küzd. Az infrastruktúra-felújítás drágább és lassabb a tervezettnél, a vonatok pedig csak 62 százalékban érkeznek pontosan – szemben a svájci 99 százalékkal. Ráadásul Németországban a késés hivatalos definíciója is megengedőbb: itt csak a 6 percnél hosszabb csúszás számít késésnek, míg máshol 5 percnél húzzák meg a határt.
Egyébként az 50 vizsgált állomásból 21 németországi, így statisztikailag is nagyobb esélyük volt a sereghajtók közé kerülni.

