Világ 2020. január 23.

Az olimpiára száguld a világ leggyorsabb vezető nélküli vonata

Balázs Világ 2020. január 23.
Ki más, mint Kína építette meg a szerelvényt. 350 kilométeres óránkénti sebességgel száguld majd, s gép vezérli, mozdonyvezető csak a biztonság kedvéért utazik rajta. A Pekinget és Csangcsiaku városát összekötő vonalon a Kínai Nagy Falnál is van megálló. A vonaton lesz 5G, doppingminta tároló és érintőképernyős kijelző az üléseknél. A jegyeket arcfelismerő rendszerrel lehet megvenni.

Szédítő szolgáltatással jelentkezett Kína, a 2022-es téli olimpia házigazdája. A játékokhoz kapcsolódóan megépítettek egy olyan gyorsvasút-pályát, melyen a világon először 350 kilométeres óránkénti sebességgel száguldanak majd a szerelvények – mozdonyvezető nélkül. Csak ellenőrzés céljából van egy „tartalék” vezető a vonaton.

A szupergyors vasút Pekinget és Csangcsiaku városát köti össze.

A korcsolya, a jégkorong, a curling és a freestyle sí versenyszámait a fővárosban tartják, a sífutást, a síugrást, a hódeszkázást viszont Csangcsiakuban rendezik, ezért fontos, hogy a versenyzők gyorsan eljussanak a Pekingtől jó 170 kilométerre fekvő városba. Eddig ehhez három órára volt szükség, mostantól 47 percre.

A vonalat négy év alatt építették meg, összesen tíz megállója van, vagyis átlagosan öt percenként megállnak a kocsik. A kínaiak logikusan gondolkodva a Kínai Nagy Falhoz is el akarják vinni a turistákat, akik amúgy az olimpiára érkeznek, így a vonat Badaling Csangcseng állomásnál is megáll, ahonnan egy köpésre van a fal.

Kínai vonat
Forrás: iStock

A szupergyors szerelvény 21. századi felszereltséget kapott. Mivel a téli sportokhoz zömmel nagy mennyiségű felszerelést kell szállítani, ennek bőven kialakítottak helyet a vonaton. Egészen döbbenetes módon még „doppinglabor” is lesz rajta, legalábbis olyan helyiség, ahol a mintákat szakszerűen el lehet helyezni.

Az 5G hálózat itt már alapvető szolgáltatás lesz, ahogy az okos világítás, az ülésekhez tartozó, érintőképernyős kijelző és a mobiltöltő pontok is. Az állomásokon vagy a szerelvényen nem kell kinyomtatott jegyeket lobogtatni: a peronoknál robotok és egyéb arcfelismerő rendszerek segítik a jegyvásárlást, és az információátadást.

 

(Via)

Keresés az oldalon