Amikor az ember a repülő ablakán kinéz, legtöbbször a felhőket, a tájat vagy a gyönyörű naplementét figyeli. Van azonban egy apróság, amit sokan észre sem vesznek: egy pici, alig látható lyuk az ablak alsó részén. Első pillantásra úgy tűnhet, mintha gyártási hiba lenne – pedig nagyon is tudatos tervezés eredménye, és jóval fontosabb szerepe van, mint gondolnánk.
Miért van lyuk az ablakon?
A repülőgépek ablakai három rétegből állnak. A belső réteg az utasoknál. A külső réteg feladata, hogy ellenálljon a több ezer méteres magasságban jelentkező óriási légnyomás-különbségnek. A kettő között pedig ott a harmadik réteg – ebben található az a bizonyos apró kompenzációs lyuk.
A repülés során a külső levegő nyomása drasztikusan lecsökken, míg a kabin nyomását mesterségesen stabilan tartják, hogy az utasok kényelmesen lélegezhessenek. Ha nem lenne ez a kis lyuk, a különböző rétegek között felgyülemlő nyomás kizárólag a külső réteget terhelné, ami repedésekhez vagy akár töréshez is vezethetne.
A lyuk tehát kiegyenlíti a nyomást a rétegek között, így a középső réteg is részt vesz a terhelés viselésében, és a külső réteg jóval biztonságosabban működik.

Fotó: Getty Images
Tiszta kilátás egész út alatt
A pici nyílásnak van egy másik, nagyon praktikus előnye is: megakadályozza a párásodást. A kabin hőmérséklete és páratartalma folyamatosan változik, ami könnyen okozhatna páralecsapódást az ablak rétegei között. A lyuk egy kis mértékű légáramlást biztosít a rétegek között, így nem alakul ki pára – az ablak tiszta marad, és az utas zavartalanul élvezheti a kilátást.
Legközelebb, amikor repülőre szállsz, nézz rá közelebbről az ablakra – ott lesz az a kis lyuk az alsó részen. Nem hiba, nem véletlen: egy olyan mérnöki megoldás, amely egyszerre szolgálja a repülés biztonságát és az utasok kényelmét.

