A Boeing repülőgépeit világszerte a „7X7” elnevezéseikről ismerik — gondoljunk csak a legendás 747-re vagy a modern 787 Dreamlinerre. De vajon miért kezdődik és végződik minden Boeing típus száma hetessel? A válasz egyszerre technikai és marketing szempontból is érdekes – írja a Simpleflying.
Mérnöki matek vagy szimpla véletlen?
Az idők során több teória is napvilágot látott arról, miért pont a hetes került a Boeing repülők elejére és végére. Az egyik szerint a 707 név a 45 fokos szög szinuszának és koszinuszának első három számjegyére (0,707) utal — hiszen a gépnek döntött szárnyai vannak. Csakhogy a 707 szárnyainak dőlésszöge valójában mindössze 35 fok, így ez a teória nem állja meg a helyét.
Egy másik elképzelés szerint a 707 a gép utasbefogadó képességét jelöli. Az Airbus A300 valóban az utaslétszám alapján kapta a nevét, így logikusnak tűnhet a párhuzam. A valóságban viszont a legnagyobb 707-es (a 707-320C) legfeljebb 219 utast szállított – messze nem 707-et.

A valós magyarázat: egyszerű rendszerezés
A Boeing számozási rendszere eredetileg a különböző fejlesztési területek logikus elkülönítésére szolgált. A cég már a korai időszakban kategóriákba sorolta a termékeit:
- 100-as: korai kétfedelű repülők
- 200-as: egyfedelű kísérleti gépek
- 300–400-as: légcsavaros utasszállítók
- 500-as: turbóhajtású repülők
- 600-as: rakéták és rakétahajtású szerkezetek
- 700-as: sugárhajtású utasszállítók
- 800-as: jelenleg nem használatos
- 900-as: hajók és vízi járművek (a Boeing 929 például egy sugárhajtású szárnyashajó volt)
A sugárhajtású polgári repülőgépek tehát automatikusan a 700-as kategóriába kerültek — innen ered a híres hetes kezdet.
De miért végződnek hetessel?
A második hetes már nem a mérnökök, hanem a marketingosztály ötlete volt. A Boeing vezetése úgy döntött, hogy a 7X0 helyett jobban hangzik a 7X7 forma — sokkal könnyebben megjegyezhető és látványosabb. A 707 óriási sikere után a cég ezt a mintát meg is tartotta. A kerek, szimmetrikus számozás hamarosan a Boeing márkavédjegyévé vált: a 727, 737, 747 vagy 787 számok ma már az egész világon ismertek.
Kivételként említhető a Boeing 720, amely a 707 rövidebb, kisebb repülőterekre tervezett változata volt. De a „720-as kísérlet” után a Boeing visszatért a jól bevált hetes zárású elnevezéshez.
A Boeing ma már szinte minden hetes kombinációt kihasznált: 707, 717, 727, 737, 747, 757, 767, 777, 787
A 757 és 767 gyártása korlátozott formában még tart, míg a 737 MAX és a 787 Dreamliner új generációs verziói továbbra is fejlesztés alatt állnak. Az egyetlen „szabad” szám most a 797, amelyről régóta pletykálják, hogy egy új, középkategóriás utasszállító neve lesz. Ha a Boeing folytatja a hagyományt, ez lehet a következő nagy dobásuk. De ha egyszer a hetes sorozat kifogy, elképzelhető, hogy a cég új rendszert vezet be — akár a 800-as szériával, akár egy négyjegyű megjelöléssel, mint a korábban tervezett szuperszonikus Boeing 2707.

