Javítási munkálatok miatt október 14-től lezárják a hajóforgalom elől a görög szárazföld és a Peloponnészoszi-félsziget között húzódó Korinthoszi-csatornát – közölte kedden a csatornát üzemeltető vállalat (AEDIK) a honlapján.
Az üzemeltető tájékoztatása szerint azért vált szükségessé a csatorna lezárása, mert partjain meg kell erősíteni az omlásveszélyes lejtőket. Két éve már egyszer hosszabb időre lezárták a csatornát a leomló partszakaszok miatt.
Az üzemeltető közlése szerint egyelőre nem tudják, hogy mikor nyílhat meg ismét a csatorna a hajóforgalom előtt. A mintegy 6 kilométer hosszú, 25 méter széles és 8 méter mély csatorna Görögország egyik legnépszerűbb turisztikai látványossága.</

Görögország legnagyobb tengeri látványosság
A vízi utat szegélyező meredek sziklafalak néhol a 85 méteres magasságot is elérik. A csatorna jelentősen lerövidíti a Jón-tenger és az Égei-tenger közötti tengeri útvonalat, mivel így nem kell megkerülni az egész Peloponnészoszi-félszigetet.
A Korinthoszi-csatorna lezárása nemcsak a tengeri közlekedésre, hanem a turizmusra is hatással van, hiszen évente több tízezer látogató érkezik ide, hogy megcsodálja a sziklák közé vájt, lenyűgöző vízi utat. A csatorna népszerű célpontja a hajókirándulásoknak, különösen nyáron, amikor a turisták gyakran a vízről szeretnék megcsodálni a monumentális kőfalakat és a mérnöki teljesítményként számon tartott létesítményt.
A mostani lezárás – akárcsak a korábbi – valószínűleg több hónapig is eltarthat, különösen, ha a helyreállítás során újabb szerkezeti problémák merülnek fel. A csatorna fenntartása évek óta kihívást jelent az üzemeltetők számára, hiszen a természetes erózió és az időszakos földmozgások rendszeresen károsítják a partfalakat.
A helyi hatóságok a turisztikai és gazdasági kiesések ellenére is szükségesnek tartják a stabilizációs munkálatok elvégzését, hogy hosszú távon biztosítani tudják a csatorna működését.
A magyar mérnöki leleményességet dicséri a csatorna
A Korinthoszi-csatorna megépítésében jelentős szerepet játszottak magyar mérnökök is: a munkálatokat Türr István kezdeményezte, a tervezést pedig Gerster Béla vezette, aki korának egyik legelismertebb mérnöke volt.
A magyar szakemberek közreműködése hozzájárult ahhoz, hogy a csatorna a 19. század végén a korszerű mérnöki tudás példájává váljon. Bár a vízi út méretei a mai óriáshajókhoz képest szerények, megépítése a kor technikai színvonalához mérten rendkívüli teljesítménynek számított.

