161 évet kellett várni az utasoknak: íme a világ legtöbbet késő légitársaságai 2025-ben
A Flighty nevű járatkövető alkalmazás nyilvánosságra hozta, mennyi időt töltöttek az utasok 2025-ben késések miatt a repülőgépeken ülve. A több mint 22 millió globális repülőút adatain alapuló elemzés szerint összesen 1,4 millió óra, azaz 161 évnyi várakozás halmozódott fel.
A jelentés alapján a Ryanair volt a legrosszabbul teljesítő légitársaság: az ír fapados járatainak 29 százaléka késett 2025-ben. Ugyanekkora késési arányt mértek az EasyJetnél (2. hely) és az Air France-nál (3. hely) is, ám mivel a Ryanair sokkal több utast szállít, összességében nála keletkezett a legtöbb késési idő.
A negyedik helyen az amerikai ultra fapados Frontier Airlines végzett, járatainak 28 százaléka érkezett késve.
Őt követte az Lufthansa az ötödik helyen (26 százalék), majd a Qantas a hatodikon (26 százalék). A késések évente dollármilliárdokba kerülnek az utasoknak és a légitársaságoknak egyaránt. Az Egyesült Államokban 2025-ben a Frontier bizonyult a legkésőbb érkező légitársaságnak, globális szinten azonban továbbra is a Ryanair vitte el a negatív rekordot. A tízes lista második felében a KLM (7. hely / 25 százalék), az Air Canada (8. hely / 25 százalék), a JetBlue (9. hely / 25 százalék) és a Southwest Airlines (10. hely / 25 százalék) szerepelt. Az Egyesült Államok további rosszul teljesítő légitársaságai közé tartozott az American Airlines (24 százalék) és az Alaska Airlines (23 százalék).

A Flighty nem csak a késések arányát vizsgálta, hanem azt is, mennyi idő telt el a tervezett érkezés és aközött, hogy az utasok ténylegesen elhagyták a repülőgépet. Ez magában foglalja a levegőben történő körözést, a földet érés utáni várakozást, valamint a kapuhoz gurulás késedelmét. A jelentés szerint a járatok 30 százalékánál az utazási időt olyan tényezők növelték, mint a légi várakozás, a személyzeti vagy műszaki problémák, a gurulóutak torlódása, a kifutópálya-sorok és az időjárási korlátozások.
„Ez a mutató mindazokat az extra perceket méri, amikor az ember csak ül, vár, és azt morogja: engedjenek már le erről a gépről” – fogalmazott a Flighty közleménye.
Nem csak bosszúságot okoz
A késések nemcsak időveszteséget, hanem komoly pénzügyi károkat is okoznak. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) és az Eurocontrol adatai szerint az európai légiirányítási késések önmagukban mintegy 6,8 milliárd dollárba kerültek az utasoknak és a légitársaságoknak 2024 vége és 2025 októbere között.

